На највећем копу РТБ-а Бор у фебруару

Благу предност дали руди

 

Захваљујући бољем садржају метала, фебруарски план бакра у руди (1.664 т) на копу “Кривељ” достигнут већ за 22 дана (дато 1.567 т). – Месечни домет у раскривању половичан. – Рачунајући на боље време и ремонтоване камионе, кривељски рудари се надају да ће им март, а и наредни месеци, бити далеко успешнији
На највећем копу РТБ-а Бор у фебруаруКОП КРИВЕЉ
. – Крај фебруара на површинском копу “Велики Кривељ” очекују са испуњеним планом бакра у руди, али половичним дометом у раскривању. Од 784.000 тона руде, колико је планирано за други овогодишњи месец, кривељски рудари су за 22 дана дали 581.600 тона или око 95 процената. Пошто је садржај метала био нешто већи (0,259%) него што се у плану рачунало (0,219%) то је у поменутом периоду дато 1.567 тона бакра у руди. Тиме је надокнађен мали подбачај у тонама руде, а сасвим је извесно да ће поново бити пребачен месечни план бакра у њој. У јануару је тај пребачај износио 11 одсто (планиране су 1.874 тоне, а остварено 2.088 тона).
На највећем копу РТБ-а Бор у фебруаруМеђутим, у јануару је било у плану да се уклони и 1,680 милиона тона јаловине, а дато је 1,102 милиона тона, што је 66 процената. У фебруару се, за 22 дана, стигло тек до 601.540 тона, што је мање од половине планираних 1,64 милиона тона јаловине. Кључан утицај на такав биланс, по оцени управника копа Милана Делића, имало је стање (расквашених) путева, а посебно број (не)расположивих камиона за превоз јаловине.
На највећем копу РТБ-а Бор у фебруаруИпак, раскривање северозапдног дела копа није угрожено – истиче Делић. – Углавном се иде по плану. Међутим, са садашњим бројем расположивих возила морали смо да дамо благу предност руди, али и да сачувамо нека од возила како би, након ремонта трапова, мотора и амортизера, дошла до изражаја у марту, по бољем времену. Време у фебруару није ишло у прилог ни добром раду транспортног система (проклизавање, чести застоји због померања и нивелације одлагача). А, јасно је и да се одвоз јаловине на планире зими директно одражава на количине због дужине и стања тих путева. Међутим, управо се завршавају ремонти три тешка камиона у радионицама на старом борском и кривељском копу тако да почетак марта очекујемо са планираним бројем тешких возила, бољим путевима, а тиме и са више јаловине.
На највећем копу РТБ-а Бор у фебруаруШто се тиче опреме за бушење и утовар стање је, према речима нашег саговорника, стабилно. Има довољно бушилица а на располагању су и четири багера. У наредних десетак дана на северозапад копа изаћи ће још један од нових багера, а пошто су ту и најповољније транспортне релације, превезене количине руде и јаловине допринеће остварењу планова. Одводњавање, такође, добро функционише, нема великог прилива на дно копа нити замрзавања. Код минера све иде по плану, а недавно је замењена и трака за превоз руде од примарне дробилице до места где се складира пре него што крене на даље уситњавање и флотирање.
На највећем копу РТБ-а Бор у фебруаруПре свега гледамо да остваримо план на руди, да обезбедимо пословање рудника – каже Делић. – Али, и те како смо свесни да свако даље подбацивање у раскривању може утицати на кашњење у појединим захватима. Међутим, све је још увек у границама које могу да се „пеглају“. Коп већ сада може годишње да испоручи 10,6 милиона тона руде, колики су и капацитети прераде у кривељској флотацији, али циљ је да се преко руде са бољим садржајем метала добије више бакра у руди, а тиме и концентрату. Тежња је, дакле, да уђемо у боље садржаје, а то подразумева даље раскривање и спуштање на ниже нивое лежишта до руде која се боље флотира, јер је са мање сумпора и боља су искоришћења. Тако бисмо из 10,6 милиона тона руде дали много више бакра. Међутим, то спуштање на ниже етаже могуће је само ако се коп буде плански ширио да би путеви били са мањим нагибима (до осам одсто) како би их “белази” боље подносили. Зато увелико радимо на побољшању расположивости механизације, јер се са оваквим подбачајима у раскривању не сме наставити на дуже стазе.

Print Friendly
Share