Ивањске врућине на копу „Велики Кривељ“
Није лако ни лети ни зими
В. Адамовић: На површинском копу није лако ни лети ни зими. Лети се од прашине бранимо поливањем из цистерни, а зими нам солана помаже против замрзавања и клизања. – Багериста Д. Станковић: Колико год да је посао рудара тежак, уз нову опрему и екстремна врућина и зима лакше се подносе
КОП „В. КРИВЕЉ“. – Када жива у термометру достигне четрдесети подељак, сасвим је свеједно да ли сте на радном месту на њиви, градилишту, ужареном асвалту, поред ливне машине у топионици, или на површинском копу. Али није свеједно да ли сте за командама неке старе или нове најсавременије компјутеризоване машине са климатизованом кабином. Ту разлику у условима рада најбоље знају бушачи, багеристи и возачи тешких камиона на површинском копу „Велики Кривељ“ Рудника бакра Бор.
–На површинском копу није лако ни лети ни зими. Ево, и поред отворених прозора и промаје, тешко се подноси врућина и у „лади ниви“, а како ли је тек у неклиматизованој кабини великог „дампера“ или старог багера „сајлаша“? Ту не помаже ни промаја. Срећом све нове рударске машине су климатизоване, па је лакше. Транспортни путеви су посебан проблем. Лети се од прашине бранимо поливањем из цистерни, а зими нам солана помаже против замрзавања и клизања – прича Видоје Адамовић.
Велики изазов
У тој причи стижемо до етаже на којој најновији „комацу“ багер великом кашиком пуни нови камион „белаз“. У климатизованој кабини за командама багера је Далибор Станковић који овај посао ради четири године.
–Различити су услови лети и зими, али је велики изазов радити са оваквим савременим машинама. Најбитније је заштити и себе и опрему и на ниским и на високим температурама. За то постоје процедуре које треба поштовати и неће бити проблема. Овај најновији „комацу“ багер има климу и у кабини је и сада пријатно. Све је комјутеризовано. Када је радна температура превелика, систем упозорава багеристу, а ако он не би реаговао, багер се аутоматски искључује, па га је, практично, немогуће оштетити. Велико је задовољство радити са таквом опремом. Колико год да је посао рудара тежак, уз нову опрему и екстремна врућина и зима лакше се подносе – одушевљен је млади багериста Далибор Станковић.
Возач тешких камиона Ивица Иванов на копу „Велики Кривељ“ ради 30 година. За то време возио је све врсте камиона и на основу тог искуства тврди да је на новим камионима неупоредиво лакше радити у свим условима, и лети и зими:
–Тешко је лети у кабини старих камиона без климе, поготово што је издувна грана одмах испод возачевог седишта, па још више греје. У новим климатизованим камионима много лакше се ради, све је компјутеризовано, упозорава на сваку грешку, па и на прегревање. Пратимо сигнализацију и не дозвољавамо грешку. Лети понекад смета прашина, али и то решавамо водом из цистерни. Све у свему, ипак је боље лети него зими када су транспортни путеви често клизави и поред тога што имамо солану – каже Ивица Иванов.
Боље зими него лети
Бушач Властимир Станојевић је за командама најновије бушилице „атлас копко Б-7“. Са искуством од 27 година признаје да више воли рад зими него лети:
–На овим врућинама помаже климатизована кабина, али мени је лакше зими јер тада и машина боље ради јер се мање греје. Лети смета не само висока температура него и прашина. То решавамо тако што имамо резервоар за мокро бушење. Посао лети олакшава и то што је све компјутеризовано, па се мотор аутоматски зауставља да не би дошло до прегревања. То нам се до сада никада није десило – задовољан је Властимир Станојевић.
У току једне смене багериста утовари и до 80 камиона. У најбољим условима то је 9.600 тона руде или јаловине за осам сати рада. Просек утоварених камиона већи је на јаловини него на руди.
Возач тешких камиона у једној смени просечно превезе 10 до 12 тура. Ако је камион носивости 120 тона, онда он за осам сати рада превезе 1.200 до 1.440 тона руде или јаловине.
Такав је посао рудара не само на површинском копу „Велики Кривељ“ него и на површинском копу „Церово“ и у Руднику бакра Мајданпек. Заједничко им је и то што се у различитим условима и лети и зими труде да испуне своје производне планове.