Почетак Актуелно Рударство Ивањске врућине на копу „Велики Кривељ“

Ивањске врућине на копу „Велики Кривељ“

2 друго читање
0
0
1,016

Није лако ни лети ни зими 

В. Адамовић: На површинском копу није лако ни лети ни зими. Лети се од прашине бранимо поливањем из цистерни, а зими нам солана помаже против замрзавања и клизања. – Багериста Д. Станковић: Колико год да је посао рудара тежак, уз нову опрему и екстремна врућина и зима лакше се подносе
Ивањске врућине на копу "Велики Кривељ"КОП „В. КРИВЕЉ“
. – Када жива у термометру достигне четрдесети подељак, сасвим је свеједно да ли сте на радном месту на њиви, градилишту, ужареном асвалту, поред ливне машине у топионици, или на површинском копу. Али није свеједно да ли сте за командама неке старе или нове најсавременије компјутеризоване машине са климатизованом кабином. Ту разлику у условима рада најбоље знају бушачи, багеристи и возачи тешких камиона на површинском копу „Велики Кривељ“ Рудника бакра Бор.

У дану када је због тропске врућине проглашен црвени метео аларм, спуштамо се серпентинама површинског копа „Велики Кривељ“ да видимо како ивањске врућине утичу на рударе и рударске машине. За управљачем теренске „ладе ниве“ је технички директор РББ-а Видоје Адамовић. Вешто избегавајући блиске сусрете са великим камионима носивости 120 тона мобилним телефоном издаје задатке својим сарадницима и објашњава у каквим условима раде рудари:
На површинском копу није лако ни лети ни зими. Ево, и поред отворених прозора и промаје, тешко се подноси врућина и у „лади ниви“, а како ли је тек у неклиматизованој кабини великог „дампера“ или старог багера „сајлаша“? Ту не помаже ни промаја. Срећом све нове рударске машине су климатизоване, па је лакше. Транспортни путеви су посебан проблем. Лети се од прашине бранимо поливањем из цистерни, а зими нам солана помаже против замрзавања и клизања – прича Видоје Адамовић.

Велики изазов

У тој причи стижемо до етаже на којој најновији „комацу“ багер великом кашиком пуни нови камион „белаз“. У климатизованој кабини за командама багера је Далибор Станковић који овај посао ради четири године.
Ивањске врућине на копу "Велики Кривељ"Различити су услови лети и зими, али је велики изазов радити са оваквим савременим машинама. Најбитније је заштити и себе и опрему и на ниским и на високим температурама. За то постоје процедуре које треба поштовати и неће бити проблема. Овај најновији „комацу“ багер има климу и у кабини је и сада пријатно. Све је комјутеризовано. Када је радна температура превелика, систем упозорава багеристу, а ако он не би реаговао, багер се аутоматски искључује, па га је, практично, немогуће оштетити. Велико је задовољство радити са таквом опремом. Колико год да је посао рудара тежак, уз нову опрему и екстремна врућина и зима лакше се подносе – одушевљен је млади багериста Далибор Станковић.
Ивањске врућине на копу "Велики Кривељ"Возач тешких камиона Ивица Иванов на копу „Велики Кривељ“ ради 30 година. За то време возио је све врсте камиона и на основу тог искуства тврди да је на новим камионима неупоредиво лакше радити у свим условима, и лети и зими:
Тешко је лети у кабини старих камиона без климе, поготово што је издувна грана одмах испод возачевог седишта, па још више греје. У новим климатизованим камионима много лакше се ради, све је компјутеризовано, упозорава на сваку грешку, па и на прегревање. Пратимо сигнализацију и не дозвољавамо грешку. Лети понекад смета прашина, али и то решавамо водом из цистерни. Све у свему, ипак је боље лети него зими када су транспортни путеви често клизави и поред тога што имамо солану – каже Ивица Иванов.

Боље зими него лети

Ивањске врућине на копу "Велики Кривељ"Бушач Властимир Станојевић је за командама најновије бушилице „атлас копко Б-7“. Са искуством од 27 година признаје да више воли рад зими него лети:
На овим врућинама помаже климатизована кабина, али мени је лакше зими јер тада и машина боље ради јер се мање греје. Лети смета не само висока температура него и прашина. То решавамо тако што имамо резервоар за мокро бушење. Посао лети олакшава и то што је све компјутеризовано, па се мотор аутоматски зауставља да не би дошло до прегревања. То нам се до сада никада није десило – задовољан је Властимир Станојевић.

Смена у бројкама
У току једне смене багериста утовари и до 80 камиона. У најбољим условима то је 9.600 тона руде или јаловине за осам сати рада. Просек утоварених камиона већи је на јаловини него на руди.
Возач тешких камиона у једној смени просечно превезе 10 до 12 тура. Ако је камион носивости 120 тона, онда он за осам сати рада превезе 1.200 до 1.440 тона руде или јаловине.
И поред тога што је у најновијим рударским машинама кабина климатизована, бушачима, багеристима и возачима тешких камиона лети је најтеже јер су током смене све време изложени сунцу и, често, тропској температури. За разлику од њих, остали, такозвани „кампањци“, када заврше део посла, по неколико пута током смене могу да се склоне у хладовину и прикупе снагу за нове радне задатке.
Такав је посао рудара не само на површинском копу „Велики Кривељ“ него и на површинском копу „Церово“ и у Руднику бакра Мајданпек. Заједничко им је и то што се у различитим условима и лети и зими труде да испуне своје производне планове.
Још повезаних текстова
В Милољуб Милошевић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Погледајте и

Решен проблем инвалида рада РТБ-а Бор

Привремена решења постала коначна    РТБ. – Инвалиди рада Рударско-топиони…