Почетак Актуелно Рударство Коп „Кривељ“ у знаку стабилизовања транспортне опреме

Коп „Кривељ“ у знаку стабилизовања транспортне опреме

0 друго читање
0
0
401

Шире коп, бакар по плану

Уз шест нових „белаза“, повећан је и број расположивих старих, тако да се флота у другој половини месеца пела и до двадесет тешких камиона, што је знатан напредак – каже управник Милан Делић. – Благи подбачај у количини руде надокнађен бољим садржајем метала, тако да је већ за 26 дана премашен месечни план бакра у руди
Коп „Кривељ“ у знаку стабилизовања транспортне опремеКОП КРИВЕЉ
. – У месецу који по дометима не одскаче од претходних, у коме су руда и бакар готово по плану, а јаловина уобичајено „каска“ – најсветлијом тачком, по оцени управника Милана Делића, може се сматрати стабилизација транспортне опреме. Уз шест нових „белаза“ носивости 220 тона, повећан је и број расположивих старих, тако да се флота у другој половини месеца пела до двадесетак тешких возила. Стварају се и остали предуслови за брже раскривање лежишта, где се првенствено мисли на поузданији рад транспортног система, ширење и насипање путева, израду заштитних берми и канала пред наступајућу јесен и зиму.
Коп „Кривељ“ у знаку стабилизовања транспортне опремеПрема оперативном плану – каже Делић – на површинском копу „Велики Кривељ“ у септембру је требало да се откопа 870.000 тона руде средњег садржаја метала 0,255 одсто, што би остварењем плана резултирало са 2.149 тона бакра у руди. Планирано је и уклањање 1,8 милиона тона јаловине, што заједно чини 2,67 милиона тона укупних ископина. За 26 дана септембра (на копу смо били двадесет седмог) требало је да се да 754.000 тона руде, а остварено је 732.530 тона или нешто преко 97 процената. Уместо 1,56 милиона тона раскривке, уклоњено је 988.500 тона, а то је 64 одсто планиране. Заједно, дат је 1,21 милион тона укупних ископина, односно 75 одсто од планских 2,314 милиона тона за 26 дана. Просечан садржај бакра у руди за то време износи 0,294 процента, тако да је откопаних 732.530 тона дало 2.153 тоне овог метала, надокнадило благи подбачај у количини руде и незнатно премашило месечни план бакра у њој.

Осмомесечје
Од планираних 7,052 милиона тона руде, за осам месеци на кривељском копу откопано је 6,517 милиона тона или око 93 процента. Просечни садржај бакра у руди (0,286 одсто) нешто је бољи од планираног (0,271 одсто) али недовољан да „испегла“ подбачај у колични, па је уместо 18.547 тона бакра у руди, дато нешто мање, односно 18.011 тона или 98 одсто. Бројке о уклоњеној јаловини показују да је ту остварење доста слабије и од планираних 12,365 милиона тона раскривке, за осам месеци остварено је 7,177 милиона тона. Међутим, охрабрује растући тренд у раскривању тако да се управник Делић нада већим количинама квалитетне и флотабилне руде, а самим тим и бакра у њој.
Услови за рад током септембра били су повољнији него у кишовитом августу, што није занемарљиво за овај рудокоп на отвореном чији један багер на најнижој етажи копа најбољу, богатију руду, само неколико метара испод нивоа водосабирника, из кога се вода непрекидно, каскадно, препумпава до таложника и, даље, у флотацију. У доба великих киша доле је скоро немогуће радити због безбедности багера, бушилице и остале опреме, али у септембру није било прекида производње. – Двадесет другог смо спустили пумпе за још десет метара – каже Делић – и тако омогућили продубљивање за још једну етажу, тј. рад багера на богатијој руди (кота 50) од које правимо флотабилнији композит са нешто сиромашнијом из ободних делова. Тако поштујемо динамику ширења и тог, северозападног дела копа благовремено припремајући руду за наредне месеце.
Коп „Кривељ“ у знаку стабилизовања транспортне опремеСве време багер „К1“ је интензивно раскривао источни део копа где, углавном, ради и шест нових „белаза“ чије је склапање завршено 11. септембра, када су и укључени у производњу. У другој половини месеца одмах се осетио њихов допринос билансу копа, а пошто су у фази уходавања, махом раде на истоку где су бољи и шири (двосмерни) путеви са мањим успонима. Под свакодневним су надзором сервисера који до ситница прате њихов рад. – Коп се шири и средишњим делом где се уклања јаловина и откопава сиромашнија руда која се меша са оном богатијом са дна где се налазе два багера запремине кашике 15 кубика – напомиње Делић. – Уз нове, више је и расположивих старих камиона, тако да је флота у другој половини месеца бројала и до двадесет дампера, што је знатан напредак. Стабилизовање рада транспортног система и рудног дробљења такође ће допринети да се наредног месеца и до краја године осети раст на јаловини и, наравно, одржи планирана испорука руде. Она је лимитирана капацитетом рудног дробљења на око 900.000 тона месечно, тако да је простор за наше веће домете јаловина, ради ширења копа, и садржај, ради више бакра.

Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Погледајте и

Енергана као верно огледало нових металуршких процеса

Снабдева и штеди Од првог јуна 2016. до сада од вишка паре, захваљујући турбини, остварен …