Почетак Актуелно Рударство На кривељском копу по киши, снегу и леду

На кривељском копу по киши, снегу и леду

4 друго читање
0
0
209

Први снег као последњи тест

Нисмо очекивали снег овако рано, поготово након прогноза да ћемо имати једну од блажих зима, али радимо по нашим плановима и прописима и “генерална проба” успешно пролази. Јер, чим немамо пад производње, хаварије и повреде, то нам говори да смо се солидно припремили за зимске услове – каже управник копа Милан Делић
На кривељском копу по киши, снегу и ледуКОП “КРИВЕЉ”
. – Да би, као и целе године, остварили месечни план, кривељске рударе сваког јутра чекају дневни задаци од 30-ак хиљада тона руде и 60-ак хиљада тона јаловине. За то су им на располагању двадесетак тешких камиона, међу којима је осам нових, пет багера, пратећа механизација и транспортни систем за јаловину. Док је суво и топло, све иде са мање тешкоћа, али кад дође зима почињу искушења.Осамнаестог новембра коп је, не баш очекивано, освануо под белим покривачем који се током наредне ноћи повећао. На вишим деловима копа (кота 515), где је источни планир за јаловину, достигао је преко 10 цм, док се ниже, на путевима, расквасио.
На кривељском копу по киши, снегу и ледуПретходних зима навикли смо да први снег буде негде пред Нову годину или Божић, а сада нам је у новембру дошао као нека провера, као тренинг пред утакмицу – каже управник копа Милан Делић. – Ово нам је прилика да проверимо како радимо у зимским условима. Превасходно како функционишу камиони, какви су нам путеви, транспортне траке, електромрежа, одводњавање.То су кључне тачке које су на удару када падне снег, а са њим и температуре, мада сада нису силазиле ниже од минус пет. Као увод имали смо неколико изузетно магловитих дана, опет у вишим, источним деловима копа, па је у комбинацији са раним смркавањем, на копу била лоша видљивост која је успоравала кретање камиона. Возачи су морали стално да се договарају радио-везом где да се мимоиђу.
Повећаним опрезом и радио-комуникацијом кривељски рудари су савладани те магловите дане, а онда је дошао снег, па, ево, и ледена киша. Грејдером су очистили путеве, а проклизавања на најдужој траци за јаловину превазишли су смањењем капацитета и већим опрезом. Повећан прилив воде ставио је на испит и одводњавање дна копа, али, захваљујући већој пажњи, поготово што копају испод нивоа водосабирника, нормално раде на најнижој етажи. Влажан снег довео је до проблема на електроводовима, али су и они брзо отклоњени. Путеви су мало расквашени, као и руда и јаловина, што је повећало њену лепљивост на пресипима. Зато их чешће чисте, а уситњенију стенску масу мешају са крупнијом и оштријом да би и сама чистила пресипе.
То су нека наша искуства којима смо превладали прве магловите, кишне и снежне дане на копу – каже Делић. – Пошто су температуре махом изнад нуле, со је врло мало коришћена.У оваквим ситуацијама возачи тешких камиона добијају посебна упутства, мада су то већ искусни људи са најмање две-три године на камиону, а некима је ово двадесета или тридесета зима на копу.На ужим и стрмим деоницама (иначе добро припремљених путева) камиони тешки и до 400 тона могу да проклизају, што је врло тешко контролисати, па је неопходна већа пажња и договор возача. На бушењу, минирању и утовару има мање проблема, мада су минери дан и ноћ на отвореном.Мало су тежи услови и за механичаре који, такође на отвореном, морају сваког дана да прегледају тих 20-ак камиона јер се свако возило дневно сервисира, поготово нови камиони који подлежу детаљним проверама. Али, предвиђени сервиси и непредвиђене оправке на терену нису ништа ново за те људе под надзором искусних пословођа и инжењера, тако да нисмо имали већих застоја. А, чим немамо пад производње, хаварије и повреде, то нам говори да смо се солидно припремили за зимске услове рада.
Раскривајући југоисточни део копа ради његовог ширења, кривељски рудари приводе крају етажу 365 и за неколико дана започињу нижу (350) на којој наилазе на прве количине руде. Са геолозима ће размотрити њену употребљивост, с обзиром на лошију флотабилност (због алумината и оксида), а већ на следећој, још нижој етажи, биће много више руде. Знаће се и њен квалитет, пошто су почела бушења ради минирања, а том приликом се узимају и узорци за анализу.

Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Погледајте и

Пропуштено због застоја на кривељском копу „испеглали“ бољим садржајем

Са бакром на плану Иако због санације траке и примарне дробилице у новембру нису стигли до…