РТБ добио признање Министарства екологије за смањење загађења ваздуха у Србији
Борба за екологију и даље донкихотовска
Министар заштите животне средине Горан Триван на Светски дан без аутомобила уручио захвалнице за допринос смањењу загађења ваздуха у земљи само РТБ-у Бор, удружењу грађана „Лека“ и Милутину Фолићу. – Квалитет ваздуха у Србији и даље је драматично лош, посебно у Београду, Панчеву, Нишу и Суботици. Прича о биодиверзитету се мора вратити на почетак јер немамо луксуз да себи дозволимо да умиремо због лошег квалитета ваздуха. А, по најновијим подацима Светске здравствене организације, у Србији од последица загађеног ваздуха годишње умре 6.000 људи, изјавио је министар. – Др Периша Симоновић: Сваки дан без аутомобила значи и дан шансе да најмање пет одсто људи, средњорочно до пет година, не добије повишени крвни притисак после четрдесете
БЕОГРАД. – Због тога што је променио технологију топљења бакра и изградио нову фабрику сумпорне киселине, Рударско-топионичарски басен Бор преобратио је квалитет живљења у граду у којем послује и од „црне тачке“ на мапи Европе постао град са ваздухом прве категорије. Та иста Европа и њена агенција за заштиту животне средине прошле године прогласила је Бор еколошком звездом побољшања стања квалитета ваздуха у Србији и то је један од основних разлога због кога се РТБ ове године нашао на списку добитника признања за допринос смањењу загађења ваздуха у земљи које додељује Министарство заштите животне средине. Захвалнице институцијама, компанијама и појединцима који су се својим радом и залагањем истакли у области екологије додељене су последњег летњег дана (22. септембра) у Београду, на церемонији уприличеној поводом обележавања Светског дана без аутомобила. Поред помоћника генералног директора РТБ-а Бор за екологију Саше Перишића, признање за допринос у овој области од министра Горана Тривана тога дана добили су и главни урбаниста града Београда, Милутин Фолић, због активне и предане борбе да Град Београд добије већи број бициклистичких стаза, као и Алекса Живковић у име Удружења грађана „Лека“, које у свом хуманитарном раду за помоћ старим и немоћним особама користи искључиво бицикл као превозно средство.
Министар Триван подсетио је на извесне технолошке напретке Србије у области екологије, али је и навео да је квалитет ваздуха драматично лош, посебно у Београду, Панчеву, Нишу и Суботици, па је поручио да то мора да се мења. Са жељом да на овај значајан еколошки датум укаже на све негативне последице загађења ваздуха, погубност климатских промена и на неопходност унапређења животне средине, он је рекао: – У Србији је само прошле године увезена 131.000 половних аутомобила, од чега је већина на дизел гориво, а чак 62 одсто их је старије од 12 година. Аутомобили старији од 10 година су ем небезбедни, ем су епски загађивачи. Прича о биодиверзитету се мора вратити на почетак јер немамо луксуз да себи дозволимо да умиремо због лошег квалитета ваздуха. По најновијим подацима Светске здравствене организације, у Србији од последица загађеног ваздуха годишње умре 6.000 људи – подвукао је министар.
Питање животне средине нема везе ни са каквом политиком, већ са цивилизацијским напретком, додао је. – Он неће моћи да се оствари без заштите животне средине, а економски напредак неће бити могућ без улагања 15 милијарди евра у заштиту животне средине. Разговараћемо у Влади Србије да покушамо да пронађемо средства за субвенционисање увоза електричних и хибридних возила јер смо прошле године увезли тек 15 електричних и 50 хибридних аутомобила – рекао је министар.
Аутомобили емитују штетне гасове који нарушавају квалитет ваздуха у градовима, имају сталан негативни утицај на озонски омотач и климатске промене, на здравље и животни век, казао је заменик директора Института за јавно здравље „Батут“ др Периша Симоновић. – Статусни симбол постао је један од најгорих загађивача наших живота. Моторна возила емитују гасове који могу садржати угљен-моноксид, азотне оксиде, олово и разне честице. На тај начин озбиљно угрожавају квалитет ваздуха који удишемо. Сваки дан без аутомобила значи и дан шансе да најмање пет одсто људи, средњорочно до пет година, не добије повишени крвни притисак после четрдесете. Зато, између осталог, Институт за јавно здравље жели промену парадигме да је статусно и егзистенцијално питање имати добру запрегу, коња, вола или бика некада, до аутомобила данас – казао је Симоновић.
Светски дан без аутомобила обележен је у 40 градова у Србији, а у Београду је то учињено промовисањем бициклизма. Циљ је, како рече заменик градоначелника Београда Горан Весић, да се смањи коришћење аутомобила, да се људи више крећу и да ваздух буде чистији.
–Желимо да у наредне три до четири године изградимо мрежу од 120 километара бициклистичких стаза и тиме јасно дамо предност бициклима у односу на возила. Купићемо 10 електричних возила и 70 електричних аутобуса, и иницираћемо да електрична возила користе жуту траку и имају бесплатан паркинг – рекао је Весић. Уз поруку да је циљ да Београд постане „зелени и еколошки град“, Весић је додао и да ће од 1. јануара 2020. године у малопродајним објектима престонице бити забрањена продаја најлонских кеса.
Уз поруку „Хајде да Србија буде баш лепа!“ церемонија обележавања Светског дана без аутомобила затворена је симболичним чином заливања младице.