Велики ремонтни радови у флотацији РБМ-а
“Подизање” пете секције
Са циљем да се повећа капацитет прераде, оспособљава се још једна од већих секција, а упоредо обнавља старо флотирање. – Рок за завршетак радова је до краја године, а стрепи се од дугих рокова испоруке за поједине специфичне, посебно електроматеријале
РБМ. – Зарад повећања капацитета прераде у Флотацији Рудника бакра Мајданпек обимним ремонтним радовима “подижу” пету секцију која 20-ак година није у функцији и упоредо обнављају старо флотирање. План је да се сви ти, захтевни и обимни послови заврше до краја календарске године, па се ужурбано ради. – Машински радови су већ увелико у току, електрорадови их прате, али су рокови кратки, а при томе не зависе само од нас, јер је покретање пете секције и њен старт условљен испорукама делова. Оно што би посебно могло да нас успори су дуги рокови испоруке за специфичан електроматеријал и опрему пете секције коју треба оспособити до краја ове године како би у наредној могла да допринесе повећању прераде – каже Жељко Михајловић, технички руководилац производње у Флотацији РБМ-а.
Испоставило се да су радови за “нови почетак” на петој секцији покренути готово на исти дан када је пре пола века завршена. Она је 24. новембра 1968. године, са шестом и седмом секцијом, појединачног капацитета 170 тона на час, била завршена као део “Флотације 2”. Последње две деценије, међутим, није радила. Славиша Панић, инжењер оперативе, наводи да је баш због тога конкретним радовима на њеном оспособљавању претходило тешко и обимно чишћење од нагомиланог талога и трулежи.
Од секција са већим капацитетом у Флотацији РБМ-а још само пета није у погону, а након њеног покретања и укључивања у производњу, од укупно 11, само прва и друга остају неремонтоване. Притом, прва је у великој мери расходована, а друга није у погону од 1994. године. То су, међутим, мање секције.
–Радови на петој секцији су почели 23. новембра. Тренутно су ангажована пет бравара и двојица заваривача, а до данас смо успели да урадимо плоче погонског зупчаника, подигли стара кућишта, редукторе, припремили горњи зупчаник, обрусили чело, поставили зупчаник који сада треба центрирати. Радимо колико можемо, али би све ишло брже да је више људи, више мајстора – рекао нам је Радован Вујовић, пословођа горње групе машинског одржавања додајући да се упоредо обављају редовни, али и други послови: – Наше ангажовање упоредо траже и хала гребача, главна трака, полициклони, пумпе, старо флотирање девете секције…
На старом флотирању, запосленима у одржавању Флотације припомаже екипа мајстора из погона Производних услуга, подижу старе машине и комплетирају нове. – Обнова старог флотирања је задатак који практично реализујемо са истим циљем: да се повећа капацитет прераде будући да су уграђене нове „Метцо минералс“ флотационе ћелије пројектоване за обим прераде руде од шест милиона тона годишње, а како би достигли жељених 7,7 милиона. Ту је потребно, поред 10-е линије основног флотирања са пречистачем, која је радила ових дана, да се за тај додатни капацитет оспособи и девето основно флотирање, такође, са пречистачем – објашњава Жељко Михајловић: – То и није тако обиман посао, али подразумева да се очисти и прегледа баш све, машински да се провери, завари, „затегне“, а када је реч о електрорадовима, да се доста тога и замени. Све ремонтне радове у овој фази, почев од већ обављеног чишћења, обављају запослени у флотацији уз редован посао око производње који једноставно, не сме да трпи: – Све што можемо радићемо сопственим снагама, мада је сасвим извесно да ће нам и око машинских и електрорадова бити неопходна додатна помоћ. У овој фази, будући да због смањених испорука руде имамо смањену прераду, успевамо да избегнемо додатне застоје. На секцијама које тренутно нису ангажоване обављамо све неопходне поправке, акорде и друге послове од значаја за “подизање” погонске спремности опреме – каже Михајловић. Његови сарадници истичу да би у послу били ефикаснији, а у поштовању рокова тачнији, када не би било тешкоћа са резервним деловима и закашњења у њиховој испоруци.