Вулканизерница генератор штедње у РБМ-у
У сопственој режији вишеструко јефтиније
Током прошле године утрошено 56 тона сирове гумене смеше и остварена уштеда од око 100 хиљада евра. – Велике уштеде остварују у репаратури пнеуматика. – Уз одређена улагања могу да произведу гумено-техничку робу за потребе читавог РТБ-а Бор
РБМ. – Да је Вулканизерница Рудника бакра Мајданпек погон са реалним потенцијалом за остваривање велике уштеде потврђује податак да је само током прошле године у њему потрошено 56 тона сирове гумене смеше за израду готове гумено-техничке робе, као и за облагање и репаратуру гумених делова. Тако ангажованим радом уштедело се око 100.000 евра.
– Највише радимо за флотацију, у један млин са куглама велике млинске секције иде око 9 тона гумено-техничке робе која се комплетно израђује код нас. – каже Неђељко Чавић, управник Производних услуга РБМ-а, и додаје: – Ових дана увелико се одвијају радови на оспособљавању 7. секције где вулканизерница максимално учествује. За израду готових гумених делова, као и репаратуру гумених производа и облагање металних делова, утрошићемо око 14 тона сирове гумене смеше.
Вулканизерница остварује велику уштеду у репаратури пнеуматика за путнички и теретни саобраћај.
– Имамо техничку могућност репаратуре дамперских гума, по чему смо раније били једини у источној Европи. Ту је највидљивији финансијски ефекат и уштеда јер су улагања у материјал за репаратуру једне дамперске гуме, која је механички оштећена, максимално око 40.000 динара, док је цена нове гуме око 3,5 милиона динара. Репарираној гуми се продужава век за 1.000 – 1.500 мотосати, док се потпуно не истроши газећи слој – каже Чавић.
Вулканизерница располаже са више малих и једном великом пресом на којима се израђује готова гумено-техничка роба. Поступак је једноставан, калуп (алат) се под пресом путем притиска напуни сировом гуменом смешом, на коју се доводи пара која је загреје до 150 степени и у том положају се остави потребно време за вулканизирање. Финансијски посматрано, највећа улагања су у калупе (алате), које од конструкције до израде самостално израђују Производне услуге РБМ-а. Од како је Вулканизерница почела да ради, урађено је око 300 алата, од којих нису сви у функцији, зато што су поједине машине престале да раде. Али, велики број јесте.
У Вулканизерници може да се ради сва гумено-техничка роба за потребе читавог РТБ-а Бор. Капацитети се могу више користити ако се обезбеде предуслови попут набавке одређене опреме и алата, ремонтује котао који је старији од многих запослених (будући да је произведен 1971. године), обезбеди додатна квалификована и обучена радна снага, израде алати за гумирање осталих делова.
– Ови људи стварно дају све од себе – хвали запослене у овом погону и Јасминка Пешић, руководилац Вулканизернице: – Подсетићу, после електричне енергије и нафте, трећа највећа ставка потрошње у Руднику бакра Мајданпек је гума, тако да је овај погон врло, врло потребан не само РБМ-у, већ и борском Басену. Ми радимо и за трећа лица, али и транспортне траке. Ово одељење одржава транспортне траке дробљења, транспортног система 1, флотације, кречане и других. Овај погон може све од гумено-техничких производа да ради за комплетан Басен, само је потребно ојачати га опремом и људством.
Управник Чавић наглашава потребу за додатним опремањем: – Само набавком аутоклава, пречника два и дужине четири метра, могли бисмо да вулканизирамо све врсте бубњева за све транспортере, као и да гумирамо метална корита и друге делове већих димензија за флотацију, са ценом 3-4 пута нижом него код трећих лица. Улагање у аутоклав било би враћено за годину дана – конкретизује ову причу управник ПУС-а.
Прошле године, приликом посете представника реномиране фирме за израду гумених производа “ТИП-ТОП” из Немачке, при упоредној провери истог гуменог дела који се користи у млину Флотације, њихове производње, и дела израђеног у овој вулканизерници, констатација је била да је квалитет дела произведеног код нас, на изузетно високом нивоу. Због тога су одали признање домаћинима, истичу са поносом у ПУС-у.