Ненад Ђорђевић: Према проценама произвођача, радни век оваквих машина је око седам година, у оквиру којих оне остваре око 50.000 радних сати. Ми смо тај број и његов радни век успели да удвостручимо. Последњих неколико година сам у сталном контакту са колегама из разних рудника у Европи, покушавам да пронађем багер са приближним бројем радних сати, али таквог нема, овај је једини

ВЕЛИКИ КРИВЕЉ. – На површинском копу највећег рудника Србија Зиђин Копер, након 100.000 радних сати и дан-данас ради хидраулични багер „Коматсу ПЦ 4000“, који је пре 15 година, на Дан рудара 2010. пуштен у рад. Након 5.552 радна дана, багер који дневно ради 18 сати, једина је машина у Европи која може да се похвали оваквим „радним стажом“. Са ширином између гусеница од 6.55 метара , дужином гусеница 6.24 метра и запремином кашике од 21 кубног метра, овај „див“ је још увек ефикасан и поуздан захваљујући редовном одржавању. На сваких 25 дана подмазује се електромотор и чисте његове припадајуће компоненте, мењају се филтери хидраулике, високог притиска и климе.

– Мимо редовног месечног одржавања, на сваке четири године плански се мења комплетан доњи део багера, који подразумева замену погонских точкова, гусеница и ролни. То је захтеван посао за који нам је понекад потребно три-четири дана. Према проценама произвођача, радни век оваквих машина је око седам година, у оквиру којих оне остваре око 50.000 радних сати. Ми смо тај број сати и његов радни век успели да удвостручимо. Последњих неколико година сам у сталном контакту са колегама из разних рудника у Европи, покушавам да пронађем багер са сличним или приближним бројем радних сати, али таквог нема, овај је једини. Не волим да отпишем машину док је њена расположивост добра и док су трошкови одржавања у нормалним границама, а његови варирају на месечном нивоу између 0,3 и 0,22 долара по тони – рекао нам је заменик руководиоца фабрике за електромашинско одржавање у „Великом Кривељу“ Ненад Ђорђевић.

На кривељском копу ради 14 багера, за чије одржавање је задужено 19 радника. Њима у овом послу помаже и 18 електричара којима то није примарно занимање.

– Помним праћењем утоварних машина, приметили смо да се на 10.000 радних сати јављају проблеми на задњем делу кочнице редуктора који служи за окретање багера. Зато, када се рад овог дела приближи бројци од 10.000 сати, заменимо га и тако предупредимо заустављање багера на дужи период – каже Ђорђевић.

Он додаје да га посебне емоције вежу за овај багер. На површинском копу „Велики Кривељ“ ради 30 година, а са овим „џином“ се „дружи“ пуних 15.

Његов колега, руководилац радионице машинског одржавања и радионице за одржавање тешке механизације Ненад Савић присетио се првог сусрета са овом машином.

– На површинском копу радим од 2011. године. Другог радног дана учествовао сам у редовном одржавању и подмазивању овог багера, а то је дан који никада нећу заборавити. Са мајсторима сам кренуо ка багеру, који је из далека изгледао као једна мала жута тачка. Тек када сам се приближио на неких 100 метара схватио сам да се испред мене налази „чудо“ модерне технологије и рударства – испричао нам је Савић.

Поред „моћног“ изгледа, овај багер направљен је тако да руковаоцу пружи све услове за удобан и безбедан рад.

– Шест година радим као багериста на површинском копу. Имао сам прилику да радим и на мањим машинама, али је осећај док управљате овако великом машином невероватан. Кабина је много пространија и удобнија, а добро осветљење олакшава рад ноћу. У току једне смене напуним око 40 камиона – каже багериста у смени Б Жељко Карабашевић.

Погледајте још...

Оставите коментар