Више катода из сопствених сировина

 

За 11 месеци ове године дато је 63.047 тона катодног бакра (97,61 одсто граде „А“ квалитета, а 2,39 стандардног), што је већ више од укупног лањског остварења (61.309 тона). – Сви параметри и температура електролита подешени тако да им одговара тежина анода од 245 килограма, као и њихов хемијски састав и физички изглед. – Сва количина плавог камена пољопривредног квалитета одлази у извоз (Турска, Пољска)

ЕЛЕКТРОЛИЗА. – Попут топионичара, и електролизери су из месеца у месец постизали узлазни тренд производње – 20. децембра продукција катодног бакра достигла је 4.132 тоне, од чега 2.818 тона из сопствених сировина, а крајем месеца очекује се преко 4.000 тона. Највећу месечну производњу сопственог „црвеног“ метала 2017. године (4.250 тона од укупно 6.530 тона) забележили су у октобру. Крајем новембра укупна продукција износила је 5.575 тона, од чега 3.819 тона сопственог. Истакнимо и податак да је 12. децембра једна група у старој електролизи „извукла“ 100,777 тона катода (досад никад није прешло 100 тона). За 20 дана децембра проценат ретура „пао“ је на 13,47% (овогодишњи је 15,71%, што је драстично мање у односу на лањски, када је премашивао 20%). Иначе, за 11 месеци дато је 63.047 тона катодног бакра (97,61 одсто граде „А“ квалитета, а 2,39 стандардног), што је већ више од укупног лањског остварења – 61.309 тона (97,21 проценат граде „А“ квалитета, а 2,79 стандардног).
Електролизери се могу похвалити чињеницом да су 2017. године добро подешени сви параметри производње (температура електролита, напон), а и аноде се добро растварају. Истичу да је сарадња са Топионицом изузетна – не само да је прилив анода већи, него је најважније да је добра њихова структура. Сви параметри у електролитичкој рафинацији подешени су тако да им одговара тежина анода од 245 килограма, као и њихов хемијски састав и физички изглед. Добрим растварањем анода смањује се количина ретура, па сав тањи ретур одмах се враћа у Топионицу на претапање, а дебљи „улаже“ на трећу туру по једну групу у свакој декади (постоје три декаде у току месеца). На тај начин смањује се ретур, а повећава количина катодног бакра и племенитих метала. У ранијем периоду имали су дебљи ретур, па су сваких десетак дана улагали по две групе са трећом туром, што је изузетно мукотрпан посао за раднике. Временом су ускладили параметре, као и добру структуру анода, тако да ниједна група у децембру није уложена са трећом туром, а забележен је изузетан проценат ретура. Све шкарт аноде које дођу из Топионице одмах се враћају на претапање, да би се што пре вратиле и што више скратио тзв. катодни период (на 10-11 дана).
Узорке за анализе анодног бакра шаље Топионица, а узорке катодног бакра, племенитих метала и бакар-сулфата шаље Електролиза у Институт за рударство и металургију. Једном недељно ради се и комплетна анализа електролита, али само у случају ако се нешто деси у процесу или се осети да постоји неки проблем. Лабораторија Електролизе свакодневно ради анализе на бакар и киселину због корекције састава електролита.
Пошто је добро растварање анода у електролитичкој рафинацији, повећава се концентрација бакра у електролиту, и сав тај електролит иде на даљу прераду у РЈ за производњу бакар-сулфата. За 11 месеци продуковано је 1.053 тоне (од чега 917 тона или 87,06 одсто пољопривредног квалитета, а 136 тона или 12,94 процента индустријског). Поменимо и да је 14. децембра забележен биланс од 6,225 тона плавог камена, што је највећа дневна производња од отварања фабрике. Рачунајући и децембарску продукцију (75 тона), укупно је 2017. године дато 1.128 тона, што је више од 2016. (1.103 тоне, од чега 843 тоне или 76,42% пољопривредног квалитета и 260 тона или 23,58% индустријског). Сва количина плавог камена пољопривредног квалитета одлази у извоз (Турска, Пољска).

Пошто се са порастом производње повећала и потреба за радницима, у септембру су примљена десеторица нових који су подељени у три бригаде. Они су, у међувремену, завршили обуку за крановође и виљушкаристе, и почели да се такмиче чија ће бригада имати веће искоришћење и већу тонажу катодног бакра, тако да је једна бригада у другој декади децембра у старој електролизи дала 100,777 тона. Овде их хвале као изузетно вредне и радне, као и њихов тимски рад и такмичарски дух. Од укупно 363 запослена у Електролизи, младе раднике усмеравају да раде како би отклонили тзв. кратке спојеве у производњи. Старије махом ангажују да сређују погон, како би стално све било чисто и опрано. Тимски рад, добра сарадња, здраво ривалство између бригада – овде сматрају добрим рецептом за стимулисање запослених. Организована је и друга смена за пластичаре, набављено седам-осам апарата за варење и дежурни поподне одмах „крпи“ кацу ако пукне, како производња не би трпела. Иначе, добро сарађују и са колегама из других погона, па вариоци и пластичари из Електролизе одлазе на испомоћ у Топионицу и Сумпорну. Велику пажњу у овом погону посвећују и радној средини, тако да су почистили сав отпадни материјал (гумени, метални), спаковали у вреће и послали на анализе, а сав тањи ретур (ушице) као хладни материјал на претапање у Топионицу. Олово које је остало излили су у оловне аноде које убацују у групе за катодни бакар. У електролитичкој рафинацији 2017. године реновирали су и активирали треће коло у старој електролизи, па, уколико постоји већи прилив анода, има где да их уложе. Постављене су камере и у старој и новој електролизи (изнад и испод таложних резервоара) и све се прати у Златари и на стоваришту код мерача. Урађена је и антикорозивна заштита у старој и новој електролизи. Све три коте у Златари су потпуно сређене – окречене, офарбани агрегати, појачана безбедност, постављена КД врата, додатне камере, делови пресе и измењивач топлоте. За сређивање комплетне Електролизе махом су задужени овдашњи радници који су окречили и уредили стовариште, канцеларије у којима су мерачи и пословођа, а у електролитичкој рафинацији сређене су канцеларије сменских надзорника. Најважнији је да је избетониран простор између Златаре и стоваришта који је био толико ископан зато што се на њему свакодневно утоварује катодни бакар у 15-20 камиона (те шине су мењане пре 50 година). Овај посао обављен је заједно са Транспортом ТИР-а.

You may also like

Leave a reply