Коп ”Кривељ” у фебруару испоручио планиране количине бакра
Јаловина озбиљан изазов
Руде дато безмало колико је и планирано, али је уклоњена тек половина планираних количина јаловине због проблема са камионима. – Предузете су мере и у марту ће се озбиљно радити на повећању броја расположивих возила, а надаље и на њиховом што бољем планском одржавању – каже управник Милан Делић
РТБ, КОП “ВЕЛИКИ КРИВЕЉ”. – Прошлог месеца на кривељском копу планирано је да се откопа 810.000 тона руде и два милиона тона јаловине. Тамошњи рудари дали су 775.200 тона руде и 987.550 тона раскривке. Иако је четири одсто руде мање него што је планирано, захваљујући већем садржају „црвеног“ метала у њој испоручено је – како нам рече управник копа Милан Делић – више бакра у руди. Уместо планираних 1.880 тона, дато је 1.950 тона. Што се тиче јаловине, ту је уклоњена тек половина планираних количина због проблема са транспортном механизацијом, а и снег и мраз у прве две недеље фебруара отежали су посао рударима.
–Стање путева, њихова дужина, мање расположивих камиона и тешкоће у коришћењу транспортног система (недостаје већи булдозер који би гурао нагомилану јаловину у стари борски коп) учинили су своје – каже Делић. – Смрзавање цевовода и пумпи у условима великих прилива на дну копа, такође је донело велике проблеме ОК-багеру који доле товари богатију руду, па га је требало стално пратити пумпама да би се обезбедила сува руда за дробљење. И ремонт примарне дробилице утицао је да се мало подбаци на руди, али смо, ипак, испунили план на бакру, док се мањак возила озбиљно одразио на количине јаловине.
Пошто је са бушилицама и багерима све у реду, у марту ће се највише пажње посветити поправкама камиона и упошљавању транспортног система. Јер, кад јаловина иде њиме трошкови су мањи, а превезе се више. Расположивост тешких камиона – како нам је објаснио Делић – опада из више разлога. Један је што „белази“ улазе у четврту годину коришћења и мора се више пажње посветити њиховом одржавању. Морају се куповати делови и благовремено, односно плански ремонтовати како би се избегло тзв. хаваријско одржавање – кад се покваре. У том правцу су предузете мере и овог месеца ће се озбиљно радити на повећању броја расположивих камиона. Очекују се и боље временске прилике, а по сувом времену далеко су већа остварења у транспорту. Мање је и кварова камиона, мање посла за механизацију која чисти путеве.
–План копа за март је већи – каже управник. – Рачуна се на 850.000 тона руде и 2,325 милиона тона раскривке. С обзиром на то да је примарна дробилица скоро ремонтована, реално је очекивати толико руде, а да бисмо превезли два милиона тона јаловине морамо довести до перфекције рад камиона и транспоретног система. Јер, ако дође до испадања камиона то ће се поново одразити на количине јаловине која је, дугорочно гледано, подједнако битна као и руда. Јер, за неко време она може да доведе у питање оставаривање планова на руди. Зато ћемо настојати да што више побољшамо и домете у раскривању.