Коп “Кривељ“ у завршници године
Руда по плану, бакар преко, коп се шири
За 11 месеци флотерима прослеђене 26.773 тоне бакра у руди (уместо планиране 24.901 тоне), што је скоро осам одсто преко плана за колико ће премашити и децембарски циљ на металу. Обезбеђен миран рад на јаловини и услови за очување растућег тренда у раскривању и наредне године. – После три-четири месеца примене новог правилника о стимулисању запослених видљиво и задовољство највреднијих и помак у резултатима
КОП „КРИВЕЉ“. – Од 852.500 тона руде, колико је обично планирано и за претходне месеце, кривељски рудари су за 19 дана децембра дали 568.050 тона, или осам одсто преко плана. Бољи садржај донео је више бакра у руди, па су идући ка месечном циљу од 2.040 тона проследили флотерима (за поменути број дана) 1.680 тона овог метала и тако најавили да ће премашити месечни план на бакру дајући и планирану количину руде. То се, углавном, догађало и током целе 2017. године, јер бројке показују да је за 11 месеци требало откопати 9,18 милиона тона руде, а дато је нешто мање: 8,99 (или 98 одсто плана). Међутим, захваљујући бољем једанаестомесечном просечном садржају од 0,309 одсто бакра у руди, уместо 24.901 тоне дате су 26.773, што је опет осам одсто преко плана, чиме су “пеглани” повремни благи подбачај на количини.
Остварење циља да у последњем месецу уклоне и 2,1 милиона тона јаловине кретаће се између 70 и 80 одсто, док ће годишњи просек у раскривању остати на 60. Међутим, створени су услови да се у 2018. очува растући тренд на јаловини забележен ове јесени. Он је допирао до 80 одсто плана (у септембру) и 84 одсто (у октобру), али није могао озбиљније да побољша годишњи просек. Бројке то потврђују: од планираних 16,5 милиона тона јаловине закључно са новембром уклоњено је 9,54 милиона тона, што је поменутих шездесетак процената плана.
Тако су 2017. годину на кривељском копу обележили добри резултати на руди и бакру у њој и борба за боља остварења у раскривању. Она су се догодила тек кад је крајем септембра велики багер изашао на источни део копа и кад се флота расположивих дампера приближила броју 17 (након боље допреме делова и органзације већих ремонта). Напретку у раскривању допринела је и већа расположивост транспортног система након ремонта чланкастог додавача и дробилице, замене 800 метара траке, а побољшано је и стање путева. Тако се почетак наредне године дочекује са добром позицијом багера, задовољавјућим бројем камиона и стањем транспортног система, безбедним путевима и механизацијом спремном за њихово одржавање.
Побољшано је стање и остале опреме, док су на плану организације рада само „избрушени“ принципи максималног коришћења радног времена, првенствено од стране руковалаца опреме. Настојало се да машине стоје само када се сервисирају, па је продужење електромеже или подмазивање багера рађено у време када багериста и возачи доручкују. Максимално се радило на безбедном раду и провере са тим циљем наставиће се, а оне почињу од доласка на посао, преко понашања на радилишту, до обавезних систематских прегледа за сва места са повећаним ризиком. Резултат предузиманог је мањи број повреда и хаварија тако да на том плану неће бити попуштања.
И на плану награђивања запослених дошло је до промена тиме што је максимално везано како за остварење норми (на бушењу, утовару, транспорту…) тако и за однос према опреми (да ли је квар могао да спречи или не). Награђивање људи из одржавања зависи од расположивости машина за које су задужени. Пошто су уграђене и камере код примарног дробљења руде и на почетку транспортног система, свако возило има вишеструку контролу количина које превози. После три-четири месеца примене новог правилника видљиво је и задовољство највреднијих радника и помак у резултатима.
Будући да је годишња количина руде са копа ограничена капацитетом њене прераде у флотацији (између 830.000 и 900.000 тона месечно) план за наредну годину биће у тим оквирима. Више бакра се једино може дати преко бољег садржаја у руди, па отуда тежња да се уђе у богатије партије и флотабилнију руду, али не по цену раубовања лежишта.