Кречана у Заграђу преправила и активирала још једну пећ
Угаљ уместо мазута
Пошто је последњих деценија са четири пећи спала на само једну, руководство РББ-а и Кречане одлучило је да реконструише две АФ-пећи како би уместо скупог мазута користиле угаљ и једна од њих је успешно стартовала ових дана. – Милан Јовановић: До краја ове седмице флотације у борском делу басена могу да очекују довољно креча из Заграђа
КРЕЧАНА ЗАГРАЂЕ. – У Фабрици креча Заграђе недавно је успешно окончана реконструкција вишекоморне АФ-пећи (Ауербацх Форо, немачка технологија) и 23. маја је почело њено загревање. Ових дана температура у свим коморама достигла је потребан ниво и пећ је – како нам рече Милан Јовановић, управник Фабрике – од првог јуна ушла у редовну производњу полако се приближавајући пројектованом капацитету од 70-ак тона комадног креча за 24 часа. Народски речено пећ је преправљена тако да уместо мазута ради на угаљ (антрацит и кокс који остављају мало пепела и пале се у пожељној зони пећи), након што су рачунице указале на исплативост оваквог потеза. Према речима нашег саговорника биће то јефтније најмање за трећину, а можда и упола него кад је радила на мазут.
–Комплетан процес је аутоматизован – каже управник Јовановић. – Мешање угља и камена потпуно се контролише. Уз помоћ трачне и електронске ваге дозирају се према тачно задатом технолошком односу који зависи од квалитета камена. У свакој комори мери се температура и уколико не задовољава, по потреби се убризгава угљена прашина. Рад АФ-пећи је, за разлику од старих Фориндус пећи (италијанске производње, од две такође ради само једна) непрекидан јер се 24 сата помало пуни и празни тако да нема наглих дешаржирања која обарају квалитет креча. Овако решена производња потпуно је рентабилна и оправдава улагање и у другу АФ-пећ. Уосталом, већи део опреме је и урађен за две пећи што даје наду Кречани да сигурније закорачи у будућност.
Радећи са две пећи Фабрика већ даје 130 до 140 тона креча дневно, а кад се захукта управо ремонтована пећ биће то око 150 тона. Након ремонта и те друге АФ-пећи из Заграђа се, из укупно три агрергата, може очекивати око 210 тона квалитетног комадног креча на дан. То је и циљ јер би се задовољиле потребе свих флотација. Управник верује да ће већ од краја ове седмице флотације у борском делу РТБ-а престати да набављају креч са стране.
Вредност досадашњих захвата је око 200.000 евра, а ваља нагласити да су подухват осмислили људи из РББ-а. Машински део ремонта је обавила група машинског одржавања из Заграђа, уз помоћ два-три бравара из осталих погона РББ-а. Осим радова на пећи, монтирано је и 11 транспортера који ће снабдевати кречњаком обе АФ-пећи. Уз подршку директора РББ-а Небојше Виденовића, који је очигледно веровао у своје инжењере, у прорачунима и избору опреме, учествовали су, наш саговорник, Милан Јовановић, дипл. инж. технологије, Славољуб Марковић, дипл. инж. машинства, Јована Петровић дипл. инж. енергетике и Мића Карајмановић, електротехничар.
Управник нам је објаснио да у Заграђу постоје четири пећи. Две Фориндус-пећи италијанске производње и две немачке АФ-пећи. До скора је радила само једна италијанска, а од првог јуна прикључила јој се ова АФ-пећ о којој говоримо. Друга од италијанских или како их у Заграђу зову старих пећи, услед дуге употребе, претрпела је механичка оштећења (накривила се) и од априла прошле године не ради. Процене су да не постоји могућност њеног сигурног рада без озбиљнијег ремонта. Међутим, питање је да ли је то уопште исплативо. Била би то, по речима Јовановића, велика улагања у стару технологију са малим ефектима и много извршилаца. Та једна Ф-пећ, која је до скора једина радила, није могла да обезбеди опстанак Кречане. Сагледавајући шта се ради у свету менаџмент РББ-а и Кречане дошао је до сазнања да друге две АФ-пећи (немачке производње из 1976. године) могу да раде и на чврсто гориво.
– С обзиром на то да су у много бољем стању, одлучили смо да их преправимо – каже Јовановић. – Реконструкција једне од њих управо је окончана и уместо мазута сада ради искључиво на угаљ. Ова АФ-пећ делимично је ремонтована 1999. године и заустављена због нерентабилности производње са течним горивом. Пре почетка њене реконструкције блиц-анализа исплативости показала је да би производња креча са угљем који би се користио за њено загревање била дупло или најмање за трећину јефтинија него ако би радила на мазут. Други мотив да се уђе у реконструкцију је што су те пећи технолошки много савременије од старих Фориндус пећи које раде искључиво на чврсто гориво и тзв. генераторски гас. То је застарео поступак умногоме ослоњен на субјективни фактор, а зависи и од многих других технолошких услова, што доводи до честих застоја.
–На њеном месту је била огромна депонија камена од неких 70.000 тона – каже Јовановић. – Ми смо тај камен морали да уклонимо, па смо га вратили на просејавање и део искористили за рад пећи Ф2 од почетка године све до сада. Тиме смо и доста уштедели у рударском делу производње. Потом је извршена комплетна реконструкција сита, постављено је 11 нових транспортних трака са пратећом опремом за допрему камена до самих пећи. Постављена су и три транспортера за превоз угља, силоси, инсталирано је комплетно постројење за млевење угља, нископритисни компресор са ињекторима на силосу којима се ситни угаљ удувава у пећ… Све то убрзаће укључење у процес и друге АФ-пећи кад буде ремонтована.