Почетак Актуелно Рударство Кривељски рудари успешни у протеклом делу године

Кривељски рудари успешни у протеклом делу године

2 друго читање
0
0
782

Празник уз више руде

 

Дан рудара и Дан компаније на копу “Велики Кривељ” дочекаће са јулским пребачајем у откопу руде и количинама јаловине све ближим месечном плану. – За пола године дали 5,26 милиона тона руде, а планирано 5,11 милиона тона. – Даље раскривање биће затно лакше уз помоћ новог багера који се управо монтира на платоу поред копа
Кривељски рудари успешни у протеклом делу годинеРТБ Бор, КОП “ВЕЛИКИ КРИВЕЉ”
. – Рудари на кривељском копу имали су плански циљ да јула откопају 850.000 тона руде са 2.120 тона бакра у њој (рачунајући на средњи садржај 0,257%) и да уклоне 2,050 милиона тона раскривке. Нови управник копа Милан Делић са задовољством нам је саопштио (26. јула) да су за 25 дана овог месеца откопане планиране количине, односно дато је 735.600 тона руде са 1.983 тоне бакра у њој (средњи садржај 0,27%). Позиција багера на радилиштима и добра припрема руде дају реалне изгледе да се до краја месеца не само одржи тај ниво, већ и план благо премаши.
Кривељски рудари успешни у протеклом делу годинеОткопавање руде добро иде још од почетка године, а посебно је било успешно у мају када је постављен тридестогодишњи рекорд од 940.000 тона. – Полугодишњи план укупних ископина је 17,66 милиона тона, а остварено је 13,62 милиона тона, што је око 77 одсто. Са рудом смо мало преко плана – каже Делић – а са јаловином између 85 и 90 одсто. Прецизније: за шест месеци био је планиран откоп 5,11 милиона тона руде, а ми смо дали 5,263 милиона тона. Планирано је 12,55 милиона тона раскривке, а уклоњено 8,356 милиона тона, што је око 67 одсто. Међутим, у јулу смо много ближи плану на јаловини (90 одсто) него претходних месеци и што више јаловине буде ишло преко транспортног система, где су краће релације и где се штеди гориво, учинци ће бити већи.
Кривељски рудари успешни у протеклом делу годинеДелић наглашава да је основни принцип рада на копу да руде одређеног садржаја и флотабилности мора да буде! У складу са тим усмеравају се све активности, поготово радови на дну копа где се уклањају наноси муља како би два багера наставила са узимањем богатије руде за мешање са (за сада) сиромашнијом из Четвртог захвата. – Не занемарујемо јаловину – објашњава нови управник. – Јер, она је услов рада копа наредних година, али све недостатке и проблеме (“испадање” неког камиона или багера) морамо да “пегламо” на уштрб јаловине, пошто је то безболније. Куповином новог багера (стигли су сви делови и почиње монтажа) и његовим активирањем у тзв. скраћеном четвртом захвату, а онда премештањем багера који је тамо стигао прошле године, на етажу где је до скора био кречњачки масив, као и изградњом пута источним ободом копа, створићемо услове за јефтиније и планско раскривање. Тај пут ће бити готов крајем августа тако да ће из Четвртог захвата јаловина моћи да се вози на три стране – на Источно и одлагалиште Тодоров поток, али првенствено да се њиме “спушта” на транспортни систем. Верујем и да ћемо наредних месеци одржати овај темпо откопа руде.

Делић нови управник

Делић нови управникДипломирани инжењер рударства Милан Делић, искусни оперативац и доскорашњи технички руководилац, током најновијих кадровских промена у Руднику бакра Бор постављен је за управника површинског копа “Велики Кривељ”. Родом из Бјељине, након студија рударства на тузланском РГФ-у и борском Техничком факултету обрео се 1999. године у РТБ-у као његов стипендиста. Како нам рече, две године се “калио” на пословима сменског инжењера упознајући машине и људе и учећи од њих. Потом постаје руководилац одржавања и одводњавања копа који има доста проблема са водом због близине Кривељске реке, па производња често зависи управо од успешности одводњавања. На тим пословима је радио од 2002. до 2008. да би заједно са екипом која је дуго и успешно водила коп – Јовица Радисављевић (управник) и Видоје Адамовић (технички руководилац) – напредовао “за степник” до места техничког руководиоца, а након пет година наследио Адамовића и на месту управника копа.
Лето је доба када радови на копу имају најмање сметњи, када се размахну, али високе температуре, ипак, утичу на производњу. Мање на возаче и руковаоце нових, климатизованих, камиона и багера, а више на раднике одржавања – браваре багера, електричаре – када обављају ремонте на отвореном. Прегревају се и мотори, а један од проблема који се јавља је прашина са бројних путева на копу. Међутим, путеви се редовно прскају помоћу две цистерне и тако обезбеђују бољи услови како за људе на самом копу тако и за мештане оближњег села. Бушилице су, такође, редовно снабдевене водом тако да је и бушење мокро, са мало прашине.

Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Погледајте и

„Зиђин“ постао већински власник и „Невсуна“

За више од 1,66 милијарди канадских долара кинеска компанија преузела је (28. децембра) 89…