Март са преко 6.000 тона анода
Ремонтом су отклоњене све технолошке сметње и сада немамо препреке да радимо по пројекту, па и више од тога – каже директор ТИР-а Владимир Јаношевић. – Нова Електролиза пуна и разматра се активирање „старе“. – Ремонтом котлова и заменом вентила створени услови да и Енергана производи пројектовану количину електричне енергије. – Сумпорна подигла искоришћење гаса на 98 процената. – Конвертори сада одлично топе хладне материјале и залихе убрзано падају
ТИР. – Најважније за Топионицу и рафинацију, а охрабрење за мене као директора, јесте напредак који смо постигли недавним ремонтом. Отклонили смо, не само оно што је оштећено пожаром, већ и каснијим радом у нерегуларним условима. Исправили смо, поправили, довели у ред све на новој линији топљења и тако отворили сва врата несметаној производњи. Јер, без обзира колико смо се досад трудили и хтели, увек смо имали нека ограничења, загушења… Сада имамо оно што је требало да имамо првог дана кад смо пустили топионицу и треба нам само довољно сировина. Сада је све у рукама наших већ “уиграних” оператера који, на моје задовољство, дисциплиновано прихватају прецизне захтеве нове, другачије технологије која не трпи импровизације, јер све се зна и све контролишу рачунари.
Погон Регенерације за производњу плавог камена у склопу Електролизе прати њену производњу и ради пуним капацитетом. Може да произведе, и производи, месечно 100 до 120 тона, а годишње је то, по речима Јаношевића, 1.200 до 1.400 тона. Све то без проблема се прода, а катодни бакар и унапред плаћа. – Нама у ТИР-у сада је највећи проблем да имамо што већу производњу свих артикала јер се све прода – каже директор. – У погонима прераде је било проблема због превеликих капацитета, али у делу који је остао, тога више нема. Катоде се авансно продају. Фабрика соли метала је смањила капацитет, али и даље производи сребро-јодид (за противградне ракете) и сребро-нитрат (за хемијску индустрију) који се углавном продају у земљи, а нешто у окружењу.
Као важан моменат Јаношевић наводи да су током застоја због ремонта и у Новој енергани отклоњени проблеми на парној турбини, тако да је у марту била веома близу пројектованим могућностима.

Јаношевић посебно наглашава да је током ремонта побољшан и рад конвертора, тако да они сада одлично топе хладне материјале. – Залихе хладног материјала спустили смо на 1.900 тона – каже он – а рачунамо да ћемо их до краја марта смањити за још 300 до 400 тона. Недавно смо заменили и централни горионик на флеш-пећи тако да би она сада могла да пружи много више да нам је на располагању још један конвертор. Са сигурношћу тврдим да смо новом технологијом овладали и да можемо да докажемо све параметре из пројекта.

Најтежи проблем ТИР-а су погони прераде бакра, јер су, по речима нашег саговорника, остали без тржишта и са застарелом технологијом, са превеликим, предимензионисаним фабрикама примереним тржишту бивше Југославије. – Рад тих линија са малим капацитетом (од десетак одсто) економски је апсолутно неоправдан – каже Јаношевић. – Због тога смо Ливницу, која је била огромног капацитета, свели на Ливницу фазонских одливака и она сада сервисира потребе нашег рударства и АТБ ФОД-а. У њој се производе разне чауре и наливају облоге дробилица. Погон прераде (производње водомера) потпуно је “замрзнут” због недостатка тржишта, док у Фабрици бакарне жице ради само погон Синтерметалургије, пошто има уговорен посао за војну индустрију. Рецимо и то да је целокупну ТИР-ову производњу својим услугама (превоз концентрата, анода, истовар, утовар, претовар…) испратио Транспорт, док је Стара енергана обезбедила комплетну топлотну енергију за Електролизу. Тај погон је и даље врло важан за металуршке процесе, поготово у зимским условима.