Мењају још 600 метара траке ка старом борском копу
Старт система сутра пре подне
После овог планског захвата на најдужој транспортној траци дугој око шест километара остаће за замену још 2.400 метара, а систем за најјефтинији превоз јаловине са кривељског копа биће знатно поузданији – каже Ивица Ђорђевић. – Тежак посао одмиче по термин плану јер су припреме поред трокилометарске трасе трајале петнаестак дана – додаје Славиша Младеновић. – Миладин Бузејић: Не касни ни замена затезно-исипног бубња на одлагачу јаловине, санација чланкастог додавача, нити облога на пресипима
КОП КРИВЕЉ. – У току је планска замена 600 метара траке на траси транспортног система од кривељског ка старом борском копу. Како нам на лицу места рече Ивица Ђорђевић, технички руководилац за машинско одржавање транспортног система и рудног дробљена, мења се стара трака која се користи још од 1998. године. Реч је о траци „Т 4“ укупне дужине око шест километара (рачунајући носећи и повратни део) од које ће, након овог захвата, остати за замену још око 2.400 метара. Кад се и то учини, целом дужином трокилометарске трасе биће нова трака која ће знатно повећати поузданост и расположивост система за најјефтинији превоз јаловине, а тиме и капацитете раскривања.
–Није лако контролисати траку толике дужине, а кидање старих сајли које су у њу уграђене може да проузрокује велике штете и застоје – каже Ђорђевић. – Међутим, ми смо успевали да на време интервенишемо, од старих трака правили смо „флеке“ и лепили их преко похабаних делова тако да нисмо дозвољавали да сајле изађу и закаче се за неку ролну или било који део конструкције и доведу до кидања или цепања. На тај начин смо стигли до термина за планску замену, за који се, ево погодило и лепо време, а треба знати да је овај посао много теже радити по киши или мразу. Вулканизери раде у две смене по 12 часова – дневној и ноћној коју „покривају“ вулканизери из Мајданпека и флотације (са секундарног дробљења). Прилично смо колегијални, па и ми идемо у Мајданепк кад они имају сличне послове где не могу сами, као ми сада.
Овај застој користи се и за санацију два пресипа код саме дробилице тако да се након свих ових захвата очекује да транспортни систем буде расположив најмање 80 одсто, пошто увек може нешто ново да се деси.
Пословођу вулканизера Славишу Младеновића накратко одвајамо од послова на првом саставу нове шестометарске траке са челичним сајлама. – Све иде по термин плану, немамо никавих проблема, а најтеже је набацити на систем тих 600 метара. Припремили смо их од три котура дужине по 200 метара, спаковали на „машне“, у једном потезу навукли целу дужину и сада топлом вулканизацијом (сајле се нижу, а онда у преси везују гумом) радимо на једном од два завршна састава. Иначе, припреме су компликоване, ми 15-ак дана радимо поред транспортера и онда за три дана убацујемо траку да би застој био што краћи. Момци са којима радим добри су мајстори. Горан Милошевић је машинбравар, Бојан Стаменковић електричар, Никола Јовановски и Иван Станковић, рудари. Наша генерација вулканизера (67. годиште, двојица из РББ-а и тројица из РБМ-а) који смо 1985. завршили Средњу гумарску школу у Нишу, на заласку је каријере (ја већ имам 37 година стажа), али ови момци могу успешно да нас наследе на овим тешким пословима.
Са главним пословођом машинског одржавања транспортног система јаловине Миладином Бузејићем пењемо се до чланкастог додавача где његови људи варе у веома скученом простору и дебелој прашини. – Мењамо чланке на додавчу који су санирани у АТБ ФОД-у, делове ланца чије су се „осмице“ скврчиле, а мењамо и облоге на пресипима – каже Бузејић. – И моје екипе раде на 12 сати, уклапамо се са темпом замене траке, тако да нећемо бити сметња старту система.
И док вулканизери, електричари, вариоци, бравари, завршавају своје послове, рудари лопатама и колицима чисте материјал поред и испод траке на местима где машине не могу да приђу како не би дошло до заглаве бубњева и других ротирајућих елемената.