Ка богатијој руди

 

Као и увек, празници су прошли радно и кривељски рудари – дајући планиране количине руде и бакра у њој – већ двадесетак дана, у складу са пројектом и плановима, шире коп на север како би до половине године сишли до већих и богатијих количина. – У “Кривељу” задовољни тонажом откопане руде у прошлој години и оним што она садржи, али не и учинком на јаловини
На Божић са кривељским рударимаКОП “ВЕЛИКИ КРИВЕЉ”
. – Још почетком децембра зима им је показала своје ледено лице, око Нове године поново стегла, а трећег дана Божића, на Светога Стефана, када смо се обрели на кривељском копу, зубато сунце мало је загрејало рударе. Док су минери припремали нову серију, багеристи су вешто пунили кашике својих моћних машина и сипали их у дампере за чијим воланима сретосмо углавном млада лица. “Осамдест одсто руковалаца свих машина на копу су млади људи – рече нам Немања Аничић, инжењер задужен за транспорт, возећи нас „ладом“ ка северном делу копа. На Божић са кривељским рударимаНа источним етажама три багера су товарила руду и јаловину, а овај на северу, коме смо пришли, кренуо је од врха брда ка руди која је, према налазима геолога, неколико етажа ниже. И у свечарској атмосфери почетка нове године, потом Божића, кривељски рудари су, како нам рече управник Милан Делић, дали то што се од њих очекивало. Ако се дан по јутру познаје, то је почетак какав и треба да буде у години до чије половине треба да уклоне сва уска грла.
На Божић са кривељским рударимаБушаче Ивицу Фирановића и његовог колегу Димитрија Јовића затекли смо како спуштају катарку велике бушилице (пречник бушења 250 мм) у заклону подаље од рупа које су њоме припремили за серију мина. Промрзли минери ускоро ће их активирати. – Тренутно радимо на припреми јаловине – каже Ивица, пошто је изашао из топле кабине. – Сада има више фактора који чине рад тежим него лети, али прегрмели смо и онај лед и ове последње мразеве. Зими више водимо рачуна о машини, сам ток припреме бушилице обављамо са много већом опрезношћу јер се уља згушњавају на мразу, па може доћи до проблема.
На Божић са кривељским рударимаЕтажу ниже багериста Иван Мејлановић “комацу”-багером товари дампере који један за другим прилазе по своју “порцију” од 220 тона јаловине. Шест-седам кашика је довољно да му возач сиреном јави да је доста. И тако читаву смену. Пауза пола сата. Огромна и скупа машина под његовом командом врти се попут велике играчке тамо и амо грабећи и сипајући земљу и стене. И све то веома прецизно, да не оштети камион ни свој багер пред чијим се челичним зубима стално обрушавају стене. На питање колико камиона утовари у смени Иван одговара: – Све зависи од тога, да ли је материјал који товарим растресит или крупан, а онда и какво је време: да ли је киша, снег или суво. Али, макисмум за идеалне услове је 75 камиона. Овај посао радим скоро три године, услови у кабини су добри, имам грејање, све је на дугме, багер је опремљен сензорима који “дојављују” шта се догађа у његовим моторима и склоповима, само треба да будем концентрисан. Сада највише пратимо ниво и температуру хидрола јер чим је она испод 28 степени машина сама прелази у спорији режим рада.
На Божић са кривељским рударимаАлександар Јовановић, такође млади возач тешког камиона, управо је пристигао до багера по нову туру. Зовемо га да сиђе на кратак разговор и он журно изува удобну лаку обућу у којој вози, навлачи цокуле. Делује дечачки, а за њим је четири и по година возачког искуства на дамперу: – Ово ми је седма “тура” од јутрос – каже Александар. – Возим јаловину на планир и број “тура” зависи од удаљености багера до кипалишта планира или дробљења. И овде на копу мора да постоји уобичајена пажња нас возача као било где у саобраћају, па и већа јер возимо тешка возила. Поготово када је снег, када је лед на путу, водимо рачуна да не склизнемо, да не ударимо неког. Ових дана је хладно, путеви су добри, па није тако страшно. Камион стално прегледам: шасију, шрафове, цилиндре, осигураче, да ли негде нешто не цури. Одржавање нам је добро и за сада овај мој “белаз” добро иде.
На Божић са кривељским рударимаСвраћамо и у радионицу да чујемо како изгледа зима на кривељском копу из угла људи који одржавају „флоту“ камиона и осталих машина. Затичемо их како мењају гуму једном дамперу. Пробушила се, кажу, при шлајфовању у ноћној смени кад је било леда. Да ли им је теже зими или лети питали смо Славишу Мораревића, механичара који одржава тешка возила већ 11 година: – У смени нас је по седморица-осморица, а било би боље да нас је мало више – каже он. – Најчешћи проблем са којим се срећемо на минус 17 је гашење возила на терену. Одлазимо на лице места, отклањамо квар и засад успевамо да одржимо темпо рада на копу. Ни лети није нешто сјајно радити овај посао, али сада је далеко теже.
На Божић са кривељским рударимаУправник кривељског копа Милан Делић рече нам да је за први овогодишњи месец планирано 870.000 тона руде са 1.874 тоне бакра у њој и 1, 68 милиона тона јаловине, односно 2,55 милиона тона укупних ископина. За осам дана јануара дато је 221.600 тона руде са око 504 тоне бакра у руди (што је по плану) и 320.590 тона јаловине (75 одсто плана).
План за јануар, а и за целу 2015. годину биће са тежњом да повећамо количине и руде и јаловине – каже Делић. – Ради испуњења таквих опредељења утоварна механизација је, у складу са пројектом и плановима, већ размештена. У последњој недељи децембра “комацу” багер изашао је у северни део копа (кота 425), почео проширење и овај захват је добро урађен. Резултати рада за десет дана децембра и још толико у јануару већ су видљиви, формирана је једна и раскрива се друга етажа. Силазак за само две етаже резултираће одређеним количинама сиромашније руде коју ћемо мешати са богатијом са нижих етажа и тако допринети да се испуни план на руди, а и генерална стратегија ширења копа по боковима. Тако би се раскрила већа количина руде и обезбедио континуитет рударења.
На Божић са кривељским рударимаНакон завршетка нове топионице и фабрике сумпорне киселине „на потезу“ су рудници да дају више руде а тиме и бакра у њој, да се што више концентрата испоручи топионици – додаје Делић. – У складу са пројектом, наравно и могућностима, ми предузимамо мере, планирамо озбиљне оправке и ремонте постојеће механизације, а надамо се и обнављању утоварне и транспортне опреме да бисмо припремили више богатије руде и тако подигли количину бакра у концентрату и преко садржаја и преко количине.
На Божић са кривељским рударимаУ “Великом Кривељу” су задовољни тонажом откопане руде у прошлој години и оним што она садржи, међутим на јаловини се подбацило и у децембру, а и збирно за целу годину. Уместо 24,389 милиона тона јаловине, уклоњено је 14,52 милиона тона или око 60 одсто годишњег плана захваљујући, пре свега, чињеници да је транспортни систем од половине августа до краја новембра био максимално упошљен. Иако исказ у процентима не делује тако успешно, ваља имати на уму да је реч о огромним количинама. Што се руде тиче, планиран је откоп 10.18 милиона тона, а остварено 9,9 милиона тона (што је 97 процената плана). Међутим, остварен је бољи средњи садржај бакра у руди, па је уместо планираних 22.809 тона, дато 24.020 тона или пет процената више.

You may also like

Leave a reply