Захват за спокојније године

 

Кад „отворе“ руду ка којој су сада кренули – каже управник Милан Делић – пред кривељским рударима је много безбрижнији вишегодишњи период, јер је руда релативно близу дробљења и возиће се путевима са благим падом. Излазак багера на врх источног обода копа значи и дупло више јаловине. – Уместо планираних 18.026 тона, за осам месеци остварено 19.508 тона бакра у руди, а и у септембру благо преко плана у погледу количина руде и бакра у њој, упркос застоју од два и по дана на примарном дробљењу
Настављено раскривање источног дела кривељског копаКОП КРИВЕЉ
. – Након двосменског путовања са дна кривељског копа багер “ПЦ 4000” (интерно К1) је крајем друге смене 25. септембра изашао на врх источног обода највећег басенског рудокопа (кота 515) и наставио пре годину дана привремено прекинуто раскривање тог дела лежишта. Према речима управника Милана Делића, већ у тој првој ноћној смени на новој позицији багер је утоварио 10.000 тона раскривке и тако дуплирао досадашњи дневни учинак копа. Да је тако настављено уверили смо се наредног дана са руководиоцем производње Немањом Аничићем и инжењером рударске оперативе Иваном Владићем. Багериста Славиша Новаковић вешто је пунио дампере који су се брзо враћали по товар. Док једног напуни, други је већ ту.
Одајући признање екипи електричара, руковалаца, пословођа и надзорног особља која је пратила ову грдосију на стрмом путу дугом скоро четири километра, управник нам је објаснио шта то значи за коп “Кривељ” и “Руднике бакра Бор”?
Настављено раскривање источног дела кривељског копаИзлазак багера на поменуту коту – каже Делић – значи дупло више јаловине у односу на досадашњу зато што ће бити вожена на оближњи Источни планир и неће ограничавати отпрему (транспортним системом) оне из текућег захвата при дну копа. Врло је битно да све то испрати довољан број камиона и за сада све добро иде. Јутрос су на терен изашла 14 камиона што је сасвим довољно да подмири четири багера на садашњим позицијама. Треба да истрајемо са тим бројем исправних камиона, па и да га повећамо (пошто се један ремонтује у радионици на старом борском копу, а један у кривељској), као и да очувамо исправност транспортног система. Позиције багера, број камиона и транспортни систем су три ставке које нам омогућавају да најзад кренемо у дуго најављивану офанзиву на јаловини, а самим тим успешну јесен и наредну годину што се тиче припремљене руде.
Настављено раскривање источног дела кривељског копаПодаци које смо добили од управника кажу да је план за септембар био 825.000 тона руде, а да је за 25 дана откопано 706.930 тона, што је око два процента преко плана (за тај број дана). За девети месец је било планирано и уклањање 1,29 милиона тона јаловине, а остварено је 789.930 тона, што је 74 процента. Од планираних 2,115 милиона укупних ископина, дато је 1,496 милиона тона или 85 одсто. Предвиђени садржај бакра у руди био је 0,283 процента, али је за 25 дана дат нешто бољи: 0,292 одсто, тако да је од планиране 2.263 тоне бакра у руди дата 2.051 тона. То значи да су кривељски рудари благо преко плана и у погледу садржаја и количина руде и да ће до краја месеца сигурно очувати добар резултат на том плану.
Настављено раскривање источног дела кривељског копаУз ове бројке одмах бих напоменуо – каже Делић – да смо наведене количине руде дали упркос застоју од два и по дана (тачније 64 сата) на примарном дробљењу. Ту је ремонтован чланкасти додавач, а у склопу тога мењана је његова погонска група и ланац, што је мало обимнији посао. За све то време имали смо довољно руде на складу, тако да су је два булдозера дозирала према секундарном дробљењу и флотацији, па је она имала шта да прерађује. Након тог ремонта знатно је повећан капацитет дробљења.
Настављено раскривање источног дела кривељског копаЗа осам месеци на кривељском копу планирано је 6,682 милиона тона руде, а дато 6,535 или 98 процената. Рачунало се на садржај метала од 0,278 одсто, а остварен је нешто бољи: 0,309 процената, или десет одсто преко плана, што је резултирало пребачајем плана бакра у руди. Уместо планираних 18.026 тона остварено је 19.508 тона или осам одсто више од плана. Што се тиче јаловине, подбачај је стандардан. Од планираних 11,245 миллиона тона, уклоњен је 5,51 милион, али се на копу надају да ће до краја године побољшати домет у раскривању лежишта поменутим изласком багера у источни део копа. Реч је о багеру великог капацитета (запремина кашике 22 кубика), тако да у спрези са два до три камиона може да уклони знатне количине јаловине јер је Источно одлагалиште релативно близу.
Геолози се још усаглашавају – каже Делић – колико ће времена бити потребно да се сиђе до руде имајући у виду да ту има поприлично јаловине. Доста тога зависи и од динамике, количина и да ли ће се захват раскривати потпуно или ће се ићи на неку скраћену варијанту како би се брже стигло до руде чије су количине, такође, знатне. Кад је „отворимо“ пред нама ће бити много безбрижнији, стабилан вишегодишњи период јер је релативно близу дробљења и возиће се на релацијама са благим падом.
Током септембра није било већих проблема ни са бушилицама, ни са возилима, ни са багерима. Није било хаварија ни повреда, радови се добро развијају, дисциплина је на нивоу, коришћење заштитних средстава и мера такође, машине се предају из руке у руку, што значи да се радно време максимално користи, а кад се уђе у ремонт кључних машина водећи мајстори остају док их не пусте у рад. Нема остављања за сутра тако да управник хвали људе из одржавања истичући: “много нам значи кад брзо отклонимо квар”.

Погледајте још...

Оставите коментар