Путеви и радилишта спремни за снежне дане

 

Радови у флотацији и на транспортном систему ограничили испоруке руде и домете у раскривању, па су мали изгледи да се баш достигне новембарски план, али је за десет месеци дато пет одсто више бакра у руди него што је планирано. – Сва пажња усмерена на повећање броја расположивих камиона и рационално пословање
Новембар на кривељском копу у знаку припрема за зимуКОП КРИВЕЉ
. – Први снег који се 25. новембра забелео у Бору и околини потврдио је да су на површинском копу били у праву што су сунчани новембар, уз настојање да откопају што више руде и јаловине, искористили да обаве најнужније припреме за зиму. Према речима управника копа Милана Делића добро се напредовало у раскривању североисточног дела копа који је новоизграђеним путем (ка јужној страни) “приближен” транспортном систему и сервисној радионици. Проширили су и пресвукли критичне деонице кречњачким материјалом, одрадили заштитне берме и канале и тако спремно дочекали кишне дане и снег.

На копу смо били дан пре првог снега и, према информацијама које смо добили од управника, у новембру су могли да буду много ближе плану на руди да није било ремонта у флотацији и на секундарном дробљењу. То је ограничило испоруке руде, као што су радови на транспортном систему за јаловину (мењан је бубањ и део траке) умањили резултате у раскривању. Тако је за 23 дана откопано тек 482.700 тона руде, што је 72 одсто месечног плана (894.000 тона). Средњи садржај “црвеног метала” од 0,258% нешто је већи од планираног (0,239%) што је дало 1.245 тона бакра у руди, па су преко бољег садржаја делом надокнађене количине. За исто време уклоњено је 1,083 милиона тона јаловине, односно близу 80 одсто плана и, како рече управник, максимум за околности у којима се радило.
Десетомесечно остварење
Од планираних 8,826 милиона тона руде за десет месеци на кривељском копу откопано је 8,036 милиона тона, што је око 92 процента. Планиран је просечан садржај метала 0,246% а остварен 0,286% (15-ак одсто бољи). Отуда је и више бакра у руди. Уместо зацртане 21.051 тоне, остварене су 22.053 што је за пет процената више.
Требало је да се откопа и 18,070 милиона тона јаловине, али је уклоњено 11,754 милиона тона. То је 65 процената циљаних количина, мада је последњих месеци раскривање стабилно: августа преко 1,7 милиона тона, септембар и октобар, а најављује се и за новембар милион и по, односно преко 80 процената.
Не верујем да ћемо успети да за једну, ову последњу седмицу „испегламо“ подбачај из претходних 20-ак дана, али ћемо нешто бољим садржајем и нешто већом прерадом у финишу месеца свакако поправити и количину руде и бакра у њој – каже Делић. – Побољшаћемо процентуални однос плана и остварења зато што у флотацији сада раде све три секције, а на копу је довољно припремљене руде. Осамдесет одсто планираних количина јаловине није лош резултат за јесен. То нам је један од бољих резултата у последња четири месеца јер смо само у августу достигли 85 процената. Очекујем да и новембра будемо на око милион и по тона јаловине, али како је план нешто мањи него претходних месеци (износи 1,795 милиона тона) сигурно ћемо прећи 80 одсто.
Када заврше ремонт прве дробилице за јаловину, који је у току, на копу ће моћи, на смену, да сервисирају обе и тако избегавају застоје транспортног система. Иде им наруку и то што је код одлагача јаловине у стари борски коп дошло до природног клизања велике масе тако да су се створили услови за дуже одлагање већих количина без ангажовања булдозера. Бољим остварењима на јаловини ићи ће у прилог и поменуто путно повезивање североисточног дела радилишта (коте 485 и 470) са транспортним системом. У току је “офанзива” да повећамо број расположивих дампера – истиче Делић. – Пет багера (четири хидраулична и један сајлаш) раде на утовару руде и јаловине, а припремљено је довољно. “Уско грло” су нам камиони, а њихов број директно утиче на остварења. Зато настојимо да стално одржимо 14 – 15 у раду, што је неки минимум за постизање задатих циљева. Они раде дан и ноћ, морају да иду на велике и мале сервисе, замену гума, амортизера, редуктора, а не можемо да избегнемо ни повремене кварове без најаве. Да бисмо брзо интервенисали треба нам веома велики, а тиме и скуп лагер резервних делова, који у садашњим условима није могућ. На копу настоје да што више и ураде и уштеде. Како то иде – питамо Делића? – То ни у животу, па ни у предузећу није лако, али није немогуће – каже он. – Као што сваки домаћин направи план да има оно основно, а и да уштеди, а увек може да се штеди, тако и ми. Штедимо тамо где има смисла, где је то могуће и не утиче на производњу. Наравно, нема чаробне формуле, реч је о свакодневном прилагођавању ситуацији. Пошто су у питању велике бројке, само један проценат уштеда на гориву и мазиву, струји, гумама, експлозивима – доноси много. Ево примера: Пошто је материјал мек, североисточни део копа већ пет месеци раскривамо без минирања и сишли смо за четири етаже! То је велика уштеда, а ради мање потрошње горива и мазива, струје, скраћујемо путеве и пуштамо машине само кад могу дуже да раде пуним капацитетом.

You may also like

Leave a reply