Коначно саниране све последице пожара у Сумпорној

 

Пожар у фабрици сумпорне киселине који се десио на самом крају изградње нових пирометалуршких постројења, под руководством фирме „СНЦ Лавалин“ из Канаде, „распламсао“ је трошкове ТИР-а можда и јаче од пада цене бакра, оценио генерални директор РТБ-а Благоје Спасковски. – Канађани су нас оставили на цедилу и дословце побегли са градилишта којим су руководили, а нас је санација штете у септембру прошле године коштала два милиона долара и ова додатних 500 хиљада. – Д. Николић: Мушки се радило у све три смене јер је пожар Сумпорној, још док је фабриком управљао канадски „СНЦ Лавалин“, заиста нанео велику штету. – Контактни котао у Сумпорној допуњен је новим катализатором, замењен је део скрубера за прање и хлађење гасова, а котао-утилизатор обложен је јаким специјалним лимовима. – Некада је ремонт у топионици трајао 25 до 30 дана, овај је трајао шест пута краће, а циљ је постигнут – вуча гасова из топионице сада је идеална
ТИР
. – Ремонт металуршке линије започет првог, а окончан петог марта, већ даје резултате због којих се ушло у тај подухват. Циљ је био успоставити несметану вучу гасова из топионице и заменити све што је током пожара у фабрици сумпорне киселине страдало. Јер, како се испоставило, пожар који се десио на самом крају изградње нових пирометалуршких постројења, под руководством фирме „СНЦ Лавалин“ из Канаде, „распламсао“ је трошкове ТИР-а јаче од пада цене бакра, оценио је генерални директор РТБ-а Благоје Спасковски.
Канађани су нас оставили на цедилу и дословце побегли са градилишта којим су руководили, а нас је санација штете у септембру прошле године коштала два милиона долара и сада додатних 500 хиљада – рекао је Спасковски.
Пет дана је око 500 људи радило је на две позиције у фабрици сумпорне киселине и једној у новој топионици. Замењен је део скрубера за хлађење и прање гасова који излазе из флеш-пећи, у оквиру превентивних радова на котлу-утилизатору саниране су све цеви и котао обложен јаким котловским лимовима, а контактни котао у Сумпорној допуњен је новим катализатором.
Вађење, просејавање и допуна катализатора, овога пута у свим зонама контактног котла, била је главна активност која је и одредила дужину застоја. Овај деликатан посао, под пуном заштитном опремом, у „свемирским“ комбинезонима и уз све мере безбедности, урадили су опет наши људи – металурзи и колеге са Јаме. Три дана ефективног рада, у све три смене, била су потребна да се контактна маса извади, просеје и употребљива врати. Наравно, да се електродни систем допуни и новим катализатором који је допремљен из Белгије. У првој етажи контактног котла уграђено је 70 кубика ванадијум-пентоксида, у другој и трећој по сто кубика – каже руководилац ремонта Драган Николић, заменик директора ТИР-а за електромашинско одржавање.
Додаје да је за разлику од претходног, прошлогодишњег ремонта, када се све ово радило само у првој зони контактног котла, сада посао обављен у три зоне.

Провера активности катализатора је и у септембру прошле године била могућа тек након заустављања процеса. Рачунали смо тада да је пожар оштетио само прву зону контактног котла и да ће, само после просејавања, активност катализатора из осталих „етажа“ бити добра. Ванадијум-пентоксид смо тада набавили само за прву зону где су и били планирани радови. Видело се, међутим, одмах по заустављању котла да је допуна контактном масом била нужна и у осталим зонама. Пожар у Сумпорној, још док је фабриком управљао канадски „СНЦ Лавалин“, нанео је ипак велику штету. Зато смо сада катализатор заменили у три зоне. Некада је, подсетићу, ремонт у топионици трајао 25 до 30 дана, овај је трајао шест пута краће, а циљ је постигнут и резултати су одмах видљиви – вуча гасова из топионице сада је беспрекорна – тврди Николић, а потврђује и управник Сумпорне Зоран Алексов.
У оквиру овог застоја замењена је и једна цев на скруберу. Специјални прохромски лимови отпорни на слабу киселину допремљени су из Америке и Немачке, а комплетну фабрикацију и монтажу овог дела урадио је ФОД. Превентивне радове на котлу-утилизатору, реконструкцију решетке, заштиту конусног дела котла и свега осталог што је на путу од електростатичког филтера до скрубера обавили су радници топионице, а помагали им људи из АД Wоод-а и Феромонта. Замењени су дампер и лептир затварачи, компензатор, конусни уводник између регулационе клапне и вентилатора, улазни компензатор у вентилатор 225, прегледани су сви ревизиони отвори и редлери и заварен прегибни вод – истакао је Николић.
Не мали посао је, како каже, обављен за пет дана, баш онако како је планом застоја и било предвиђено. Мушки је радило око 500 људи – 400 басенских и стотинак радника локалних извођача. Набавка репроматеријала неопходног за све ове послове коштала је РТБ Бор пола милиона долара.

You may also like

Leave a reply