Транспортним системом могу више и јефтиније

 

Целокупну концепцију смањења трошкова, повећања производње и припреме руде за наредне године на кривељском копу заснивају на предностима и максималном упошљавању транспортног система, пошто се стабилизовањем косине на којој је постављен одлагач јаловина директно убацује у стари борски коп, уз све ређу помоћ булдозера
Превоз јаловине тракама из “Кривеља” узима замахКОП „ВЕЛИКИ КРИВЕЉ“
. – Прошлог месеца транспортним тракама превезено је преко 800.000 тона јаловине са кривељског у стари борски коп. То није колико је планирано, али је 80 процената укупно откопаних количина, што је, по речима Видоја Адамовића, техничког директора Рудника бакра Бор, добар помак у односу на претходне месеце, па и године. – То нам даје наду – рече Адамовић – да ћемо у време ове велике штедње пословати боље и са мањим трошковима. Јер, већим коришћењем транспортног система штедимо трећину месечне потрошње дизел-горива, гуме на дамперима и још доста тога, а повећавамо капацитет раскривања, пошто су дробилице на почетку ТС много ближе, и ниже, него одлагалишта.
Превоз јаловине тракама из “Кривеља” узима замахПодсећајући да 70 одсто бакра Рудника бакра Бор стиже управо са кривељског копа, Адамовић наглашава да је транспортни систем његова жила куцавица чији “дамари” (од пуштања 1997.) нису били толико снажни колико је планирано због свега што се у међувремену дешавало, али и тешкоћа са одлагачем на крају система. – Реч је о јединственом примеру директног одлагања јаловине са преко 400 метара висине – објашњава Адамовић. – Због стабилности, одлагач није могао на саму ивицу копа, па је јаловина булдозерима гурана у коп, што је коштало и односило време. Продужење стреле одлагача умногоме је поправило стање, али је материјал који се споро слегао и даље тражио велику опрезност. Одлагач је зато још неко време померан назад-напред, а малобројна пратећа механизација (булдозер, грејдер, дизалица) уместо на копу, овде је коришћена за померање и нивелисање. Протеклих година од превезене јаловине најзад се формирала стабилнија косина и одлагач је сада безбедан а готово на самој њеној ивици. Баца јаловину директно у откопани простор, па очекујемо и све већи учинак ТС.

Максималним коришћењем система, поготово кад проради и друга дробилица, у “Кривељу” ће смањити и потрошњу струје по тони превезеног материјала и читаву ту расходну страну. Борећи се да им 15 камиона увек буде на располагању, настоје да дају више и руде и јаловине, али ће све то – сматра Адамовић – ићи боље само ако се систем користи што више.
Површински коп “Велики Кривељ” је и досад био, али ће тек бити фокусиран на максималном упошљавању ТС са тежњом да се сва јаловина, која својим крупноћом и влагом то дозвољава, одложи у стари борски коп. Целу концепцију смањења трошкова, повећања производње и припреме руде за наредне године заснивамо на максималној упослености система – додаје управник копа Милан Делић. – Због тога свакодневно пратимо његов рад и домете. У првој смени практикујемо да током кратког застоја обавимо дневни преглед и ситне електромашинске интервенције на одлагачу, тракама, сипакама, бубњевима, а багери за то време товаре јаловину која не може да се вози тракама. Тако обезбеђујемо да у другој и трећој смени систем ради без застоја. Према Делићу, подаци о количинама и цени јаловине превезене системом и камионима неупоредиви су. Због тога је средином јануару ове године ремонтован чланкасти додавач на првој дробилици. – И са једном дробилицом постижемо све боље резултате – каже Делић. – Кад јаловина није много крупна капацитет је од 2.500 до 3.000 тона на сат. За смену се превезе 15-ак хиљада а за дан до 45.000 тона. Када стигну хидромотори за другу дробилицу онда ћемо моћи да идемо и на 4.000 тона на сат, уз ређе застоје, и још веће уштеде.
Превоз јаловине тракама из “Кривеља” узима замахИвица Огњановић, технички руководилац транспортног система, истиче да је постројење сложено и за руковање и за одржавање. О његовом раду брине двадесетак пултиста, дробионичара, машинаца… Они мењају ролне, подмазују лежишта, постављају, лепе и продужују траке, свакодневно обилазе трасу. – Систем је сложен, али има пуно предности у односу на слабости које су, пре свега, у томе што због отказивања једног дела мора све да стане. Зато планским застојима предупређујемо хаваријске који би довели до много већег губитка времена и новца. Највише бринемо о одлагачу и терену испод њега, с обзиром на то да је реч о подлози која је дуго активна. Сваке недеље геометри снимају слегање маса и прате пукотине. Захваљујући великом искуству пословођа досад нисмо имали хаварија, а надам се да их неће ни бити.

You may also like

Leave a reply