Први квартал на копу „Велики Кривељ“
Више од плана – 11 одсто бакра
Од почетка године просечна остварена месечна количина руде са кривељског копа износи око 850 хиљада тона. Наредних месеци се очекује и 900 хиљада тона, па ће овај површински коп, који је носилац производње бакра у Басену, достићи годишњу производњу већу од десет и по милиона тона руде
КОП „ВЕЛИКИ КРИВЕЉ“. – Ни проблеми, који су ове зиме пратили рударе на површинском копу „Велики Кривељ“ Рудника бакра Бор, нису спречили запослене да у првом кварталу ове године ископају близу три милиона 200 хиљада тона руде у којој је било 8.834 тоне бакра, што је 11 процената више од плана. Истовремено, остварена раскривка износи скоро три милиона 800 хиљада тона, што са рудом даје близу седам милиона тона ископина. За четири месеца ове године флотација „Велики Кривељ“ из руде са кривељског копа произвела је 6.060 тона бакра у концентрату, што је у оквиру плана.
Од почетка године просечна остварена месечна количина руде са кривељског копа износи око 850 хиљада тона. Наредних месеци се очекује и 900 хиљада тона, па ће овај површински коп, који је носилац производње бакра у Басену, достићи годишњу производњу већу од десет и по милиона тона руде.
Да нема препрека за остварење таквог плана, потврђује технички директор Рудника бакра Бор Видоје Адамовић јер је „отворена“ руда готово за целу годину, а обимније раскривање почиње на источном делу копа. Осим тога, јаловина се одлаже ближе захвату, па је за више ископина потребно мање камиона.
Добрим производним резултатима у првом кварталу ове године, који гарантују и испуњење планова до краја године, подједнако доприносе и руководство и рудари на кривељском копу који су спој младости и искуства. О раду у зимским и летњим условима и на старим и савременим рударским машинама разговарали смо са возачем тешких камиона Дејаном Аџићем, представником старије генерације, и са багеристом Александром Ристовићем, представником млађе генерације рудара на копу „Велики Кривељ“.
–Када су суви транспортни путеви, као сада, милина је возити ове нове камионе, али када је магла, снег и лед, онда морамо да будемо опрезни јер су ове грдосије веома скупе и производња не сме да трпи. Али, сналазимо се подједнако добро и у зимским и у летњим условима. Ја сам почео давне 1986. године као возач у погону „Јама“, а на копу „Велики Кривељ“ возим од 1999. године. Почео сам на „еуклиду“ и „унитрагу“, сада возим најновији „белаз“, а повремено и стари „еуклид“. Возио стари или нови камион – мени је исто што се тиче одговорности. Када са транспортни путеви добри, и стари и нови камион у рукама доброг возача иду подједнако. Међутим, ново је ново и много је лакше радити када је кабина климатизована – искрен је возач Дејан Аџић.
Багериста Александар Ристовић је представник млађе генерације рудара на кривељском копу јер овде ради тек три године. Као рударски техничар, наставља породичну традицију јер су му и отац и мајка пензију стекли у Рударско-топионичарском басену Бор – отац је радио као пословођа на копу „Церово“ и на транспортном систему „Велики Кривељ“, мајка као палилац мина на старом борском површинском копу, а по затварању копа пензију је стекла у генералној дирекцији Басена.
–Још као мали долазио сам са оцем на површински коп и дивио се великим рударским машинама. Завршио сам школу за рударског техничара, запослио се и радим на великом рударском багеру. Тако се испунио мој дечачки сан. Овде радимо у свим временским условима, али и лети и зими треба чувати овако велике и скупе машине. Радим и на старим и на новим багерима, и на нижим и на вишим етажама. Нема неке велике разлике осим што је савремена машина лепша, па је веће и задовољство и одговорност. Важно је да сви заједно дајемо што већу производњу и да чувамо вредне машине са којима радимо – каже багериста Александар Ристовић.
Са рударима који размишљају и раде као возач тешких камиона Дејан Аџић и багериста Александар Ристовић површински коп „Велики Кривељ“ још дуго ће бити носилац рударске производње у Рударско-топионичарском басену Бор.