Реконструкција кривељске флотације
Радови убрзани
Даноноћним ангажовањем и другачијом организацијом послова (засебан извођач за сваку групацију) све треба да се заврши до 15. марта наредне године – каже Бранислав Петровић. – Најкасније до половине новембра стартоваће нова линија за прво пречишћавање, што је једна од пет фаза пројекта којим се повећавају капацитет, искоришћења метала и уводи аутоматска контрола процеса – сазнајемо од Љубодрага Бошковића
ФЛОТАЦИЈА ”ВЕЛИКИ КРИВЕЉ”. – Од четвртог октобра у кривељској флотацији даноноћно се ради како би се њена реконструкција (започета маја ове године) завршила до половине марта, а не октобра 2013. године, како је било предвиђено првобитним термин-планом. Истовремено, производња се несметано одвија, што нам је потврдила хука свих шест млинова током недавне посете. Како нам је рекао Бранислав Петровић, руководилац електромашинског одржавања свих флотација Рудника бакра Бор, однедавно задужен и да обједини машинске, електро и мерно-регулационе послове пројекта, до четвртог октобра су на реконструкцији радиле екипе тзв. текућег одржавања флотације и повремено ангажовани извођачи са стране. Пошто није све ишло задовољавајућим темпом одлучено је да се за целокупан посао, по гранама, ураде предмери и предрачуни и повере најповољнијим извођачима.
– Одмах након састанка на коме је промењен приступ пројекту кренуло се у спровођење договора и за његов машински део већ је укључена нишка “Металопрерада” – рекао нам је Петровић. – Ових дана је за електрорадове изабран суботички “Мастер инжењеринг” и након потписивања уговора и он ће бити уведен у посао. Мерно-регулациона техника је уско везана за електрорадове, а на њеној монтажи су највећим делом укључени и наши радници из одржавања. “Мецо минералс” је испоручилац опреме, али и задужен за надзор и контролу.
Подсећајући да кривељска флотација већ 30 година користи постојећу опрему, Петровић наглашава да је она делом застарела, да су у међувремену изашле технологије нових могућности и, што је најважније, рудник „Велики Кривељ“ планира повећање производних капацитета. Све то је било разлог да се иде у ново решење са аутоматизованим процесом и већим капацитетом прераде руде.
–Остаје шест млинова, али мења се комплетна линија флотирања, почев од основног, па до неколико фаза пречишћавања – објашњава наш саговорник. – Долазе модерне, много веће машине. За основно флотирање од 100 кубика, а за пречишћавање од 40. Ту су и кондиционери и све осатло пратеће. Посао је раздељен по фазама, а највише га је у првој која се приводи крају. Даљи ток реконструкције флотације ћемо убрзати и другачије организовати. Досад је рађено по 12 сати, а од извођача је тражено да надаље раде даноноћно. Са тим циљем је у сервисној радоници на старом борском копу ослобођен простор за склапање резервоара флотационих машина и тамо се већ недељу дана увелико ради. На тај корак смо се одлучили зато што је флотацијски кран мале носивости, па су резервоари састављани из четири дела. То је много одужило посао и решили смо да се њихово састављање специјалним варовима настави у поменутој радионици, а да се машине потом поставе на своја места дизалицом преко крова.
Највећи део нове опреме (90 одсто) стигао је и оно што може да стоји напољу складирано је испред флотације или у царинским магацинима. Кључни изазов у овом подухвату је да производња не стаје док се монтира нова опрема, па ће нове линије поступно преузимати улогу старих.
–Најважније је да извођачима радова омогућимо несметан рад, а они да испоштују рокове. “Мецо” као испоручилац опреме све то прати у домену својих обавеза – надзора, опреме коју он монтира, уходавања и пуштања, што је тесно везано за електронско праћење свих параметара. Технолошка страна пројекта је дефинисана, остаје физички део посла да би све то марта наредне године успешно стартовало – каже Петровић.
Руководилац пројекта реконструкције кривељске флотације је Љубодраг Бошковић, дипломирани машински инжењер који је пре две године примљен као један од троје најбољих студената са Техничког факултета. Бошковић рече да се главнина посла у првој фази – цела инфраструктура пројекта – завршава. Реч је о снабдевању технолошком водом, инструменталним ваздухом и нископритисним водовима ваздуха. – Прва фаза је, што се тиче машинског дела, у завршници – каже Бошковић. – Циљ је, када ускоро дође „Мецо“ као супервизор, да све буде спремно за контролу. И, када „чекира“ сваку позицију она ће моћи да стартује, што нам је и конкретан циљ. Старт би требало да се догоди најкасније до половине новембра јер је услов за све остале етапе.
Компресорска станица је већ реконструисана и касније ће се радити само магистрални водови за сваку наредну фазу. Постављена су три нова турбокомпресора која снабдевају флотацију ваздухом ниског притиска, комплетно је разведен цевовод усиса и потиса, повезује се аутоматика и погонски мотори компресора. Такође се реконструишу хидроциклонске батерије које припадају делу млевења и кад све буде готово, у новој флотацији радиће се на следећи начин:
–Након сваке фазе флотирања – каже Бошковић – аутоматски ће се узимати узорци (помоћу узоркивача). Узорци се шаљу у спектралне анализаторе који одређују комплетан хемијски састав руде. Након сваког пречишћавања – првог, другог, трећег и контролног – такође се узоркује руда и сваки податак иде у централни рачунар. Он обрађује све те податке и на основу њих даје повратну информацију свим сензорима, актуаторима и комплетном систему аутоматике који је уграђен у машине и компресорску станицу. Тако ће се вршити аутоматско штеловање система, што значи да ће бити самоподесив. Имаће повратну везу и сам ће се подешавати да би се дошло до тражених параметара квалитета и временског искоришћења. Циљ је да се добије квалитет концентрата потребан новој топионици.
А, кад већ помињемо временско искоришћење, наш први саговорник, инж. Петровић, рече нам да је оно у јуну било 86%, а септембра достигло чак 95%, што није скоро забележено.