Почетак Актуелно Рударство Ремонти умањили откоп руде на кривељском копу

Ремонти умањили откоп руде на кривељском копу

3 друго читање
0
0
399
Ремонти умањили откоп руде на кривељском копу

Видан скок на јаловини

.
Крај јуна протиче у знаку поправљања биланса на руди који, ипак, неће достићи плански ниво, али се током ремонта дробилице појачано радило на јаловини – каже управник Милан Делић
Ремонти умањили откоп руде на кривељском копуКОП “КРИВЕЉ”
. – На кривељском копу јун је протекао у знаку два озбиљна планска ремонта. Од 20. до 24. јуна ремонтована је примарана дробилица за руду, али је флотација, чим је и сама изашла из ремонта од дан и по, несметано радила захваљујући залихама руде, а тих четири-пет дана – према речима управника копа Милана Делића – појачано се радило на јаловини. Нешто раније, од 13. до 16. јуна, замењено је 600 метара траке према борском копу и то на делу који није мењан још од старта система 1998. године. Најистрошенији делови траке су, иначе, мењани већ неколико пута и то они где су се већ виделе носеће сајле и често доводиле до непланских застоја.
Ремонти умањили откоп руде на кривељском копуОва два захвта окрњила су јунски план, али ће донети више поузданости у раду наредних месеци – каже Делић. – План је био 870.000 тона руде са средњим садржајем 0,353 одсто метала и његово остварење би резултирало са 2.978 тона бакра у руди. Требало је уклонити и 1,45 милиона тона јаловине, што би заједно са рудом чинило 2,32 милиона тона ископина. Међутим, ремонти су доста умајили домет на руди, али је видан скок на јаловини. Од планираних 696.000 тона руде за 24 дана (25. смо били на копу) дато је 485.510 тона, тако да је крај месеца у знаку поправљања тог биланса, али је извесно да план неће бити достигнут. Од планираних 1,16 милиона тона јаловине (такође за 24 дана) дато је 1,014 милиона тона, што је 87 процената, односно један од бољих резултата последњих месеци, захваљујући побољшању путева, краћим релацијама и кампањи током ремонта дробилице.
Највише јаловине уклања се на источном делу копа, уз настојање да се добију шире етаже како би, кад за два-ти месеца крену са рудом из тог дела, имали бољу припрему. Руда се још увек допрема из текућег захвата, а реч је о богатијим партијама са дна копа.Већ се ушло у серије са 0,4 одсто бакра, тако да се композит за флотацију прави са нешто сиромашнијом рудом из ободних делова.
Ремонти умањили откоп руде на кривељском копуИ неколико јаких пљускова омело је производњу – додаје Делић – пошто руду узимамо поред самог водосабирника. Двадесетак литара по метру квадратном за кратко време не може да се ухвати ободним каналима, па та вода заврши на дну копа и, уз интензиван рад пумпи, морамо накратко да повучемо опрему на безбедно како не би дошло до потапања. Провера електромреже, уклањање муља који су нанеле бујице, сушење трака… све то узима данак на допреми руде и јаловине, али није било никавих потапања ни пумпи ни опреме.Влажна руда и јаловина се теже третирају, међутим, на копу је одувек било тако.
Што се тиче опреме, дан обично почиње са 15-ак камиона, али како су неопходни дневни сервиси, текуће оправке и провере пнеуматика, уља, система за кочење, њихов број током дана обично падне на 12-ак. Исправно је свих пет багера, три велике бушилице и једна мања, два булдозера, два грејдера и утоваривач који су у служби одржавања путева. Месец је прошао без тежих повреда на раду и хаварија, чиме су на копу посебно задовољни, као и коришћењем радног времена.
Ремонти умањили откоп руде на кривељском копуШто се тиче петомесечног домета, од планираних 4,382 милиона тона руде, дато је 4,187 или 96 одсто плана. Уместо просечног садржаја од 0,271 одсто бакра у руди, остварен је просек од 0,280 и поправио биланс бакра у руди. Уместо 11.532 тоне, дато је 11.286 тона (98 одсто плана). Подбачај на јаловини је већи. Од планираних 8,17 милиона тона, за пет месеци дато је 4,26 милиона, али тенденција у јуну даје наду да ће наредних месеци бити боље.
Ремонти умањили откоп руде на кривељском копуИвица Ђорђевић, технички руководилац машинског одржавања транспортног система и рудног дробљења, рече нам да је јун био тежак и да су због ремонта дробилице најпре морали да повећају расположивост транспортног система како производња не би стала. – Ремонт је – каже он – био планиран од 19. до 23. јуна, али смо уочили још неке кварове, па је уследила потпуна демонтажа да би се извукао ексцентар дробилице (тежак скоро шет тона) и хидросет (исто толико). Они су најтежи за (де)монтажу, пошто се све ради у мрачном и скученом бункеру. Пре пет година такав ремонт је трајао 10 дана, а ми смо овај завршили за пет. По 12-оро људи радило је у две смене без иједне повреде. Прву је предводио Мирослав Радовановић, под надзором Душана Цојкића, а ноћну Миладин Бузејић, под надзором Звонка Маринковића.
Систем је пуштен 24. јуна око 20 сати, а током теста дробилица је показала миран рад, баш какав је потребан. Током ремонта замењена је облога њеног ротора, тзв. крушке, све облоге статора (или лонца), биконична, као и чауре ексцентра и аксијални лежај тањирастог зупчаника. Клизне лежајеве је контролисао АТБ ФОД и металостругари из радионице на старом борском копу – екипа Јована Петровића.

Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Погледајте и

Коп “Кривељ“: Остали живи у судару џипа и дампера

КОП „КРИВЕЉ“. – Под околностима које утврђују званични органи, на површинском копу „Велики…