У борској Јами нископом повезују најниже хоризонте
Све ближи „Борској реци“
Оперативци Јаме започели ходник дужине 200 метара којим ће спојити 17. и 19. хоризонт и омогућити откопавање најпре тзв. капе, а касније, кад пробију још један ходник од 1.200 метара, и читавог рудног тела „Борска река“. – Љубиша Миљковић: Ово је инвестиција у будућност подземног рударења у Бору и обезбеђење егзистенције наших породица у најмање 30 наредних година
РТБ, ЈАМА. – Рудари Јаме ових дана започели су израду нископа којим ће спојити 17. са најнижим 19. хоризонтом и тако омогућити експлоатацију великих количина богатије руде у рудном телу „Борска река“. На најнижој коти борске јаме (-235), кренуло се, како рече Љубиша Миљковић, главни пословођа Јаме, у инвестиције за будућност овдашњег подземног рударења и обезбеђење егзистенције најмање 30 наредних година. Миљковић је јуче показао новинарима чело започетог ходника и услове у којима се сопственим снагама крчи пут ка великим количинама руде доброг садржаја метала. Оперативци Јаме започели су овај посао одмах по повратку из Мајданпека где су у договореном року од месец дана завршили рударско-грађевинску санацију тунела кроз који пролази транспортни систем.
– Започели смо ове радове у Јами зато што су њене оверене резерве у рудним телима „Т1“, „Т2“, „Тилва Рош“ и РТ „Брезаник“ довољне за планирану производњу до половине ове године. Свесни недостатка финансијских средстава инвестиције у Јами поделили смо на две фазе. Прва је стварање могућности за експлоатацију осам милиона тона руде изнад 17. хоризонта у такозваној капи рудног тела „Борска река“ и за то је неопходно да до краја јуна урадимо 200 м овог ходника. Потом ћемо ући испод 17. хоризонта и пробити окно које нам је неопходно за спуштање руде на 19. хоризонт, чиме се избегавају (иначе највећи) трошкови транспорта руде, а затим ћемо доћи до траке и монтирати чељусну дробилицу. Почетком експлоатације тзв. капе „Борске реке“ изнад 17. хоризонта обезбеђује се новац, односно финансирање додатних улагања у ходник од 1.200 м (друга фаза у другој половини године) за експлоатацију преосталог дела „Борске реке“.
– Знамо да су услови много тешки, знамо да је цена израде оваквих ходника веома висока и зато их радимо сами – нагласио је Миљковић. – Јер, будућност борске Јаме везује се искључиво за рудно тело „Борска река“, а реч је о 230.000 до 250.000 тона бакра у руди. Још и кад завршимо нову топионицу бићемо спокојни и чисти пред нашом децом и све оне који су отишли из Бора треба да вратимо.
Дејан Светозаревић, пословођа инвестиционих радова који нас је „спустио“ до радилишта на око 700 метара испод земље, најпре малим лифтом извозног окна, па „подземном железницом“ (клупа окачена о шину причвршћену за кров ходника коју вуче сајла нископом дугим 750 метара, а онда још 750 метара пешице по 19. хоризонту, објаснио нам је са чим се рудари срећу у овом подухвату:
–Као што и сами видите, услови рада су веома лоши тако да сваки метар напредовања морамо одмах да осигурамо како у кровинском делу тако и по боковима. Овде су сада ангажована 15 радника у три смене и за овај посао то је недовољно баш због тога што се буши „на суво“. Стенска маса је таква да би коришћење воде доводило до обимног зарушавања. Репроматеријал допремамао преко пролазно-ветреног окна, што такође није једноставно јер сваки делић материјала „силази“ такозваном киблом, на сајли.
1 Comment
Leave a reply
Жао нам је, да би поставили коментар, морате бити пријављени.
Samo napred rudari