У Јами стигли до руде за наредних двадесет година откопавања
Ходници ка „Борској реци“
На коти минус 130 урађено је 930, а двадесет метара дубље 2.536 метара ходника од којих су први намењени бушењу, а други утовару руде. – У захвату од коте минус 90 до минус 225 налази се 46,29 милиона тона руде са 242.056 тона бакра, 8.984 кг злата и 80.837 кг сребра. – Наручена нова бушаћа кола („симба 7“), ремонтује се транспортно-извозни систем, дробилица у 17. хоризонту и мења велики кош за превоз људи на сервисном окну. – Завршено откопавање рудног тела “Брезаник”, а почињу и припреме за откопавање РТ „Т3“
ЈАМА. – Највише руде у борској Јами последњих месеци добија се израдом ходника на 17. хоризонту према великом рудном телу “Борска река”. Како нам је рекао управник Владимир Фуфановић, на дан Светог Прокопија, рударске славе, тим ходницима се прилази руди која би се, постојећом опремом и системима, експлоатисала наредних 20 година. Због тога се увелико ради на ревитализацији опреме, а у току је и набавка нових бушаћих кола (“симба 7”) којом ће се бушити лепезе за обарање руде између та два нивоа. Вредност “симбе” је 470.000 евра, прва рата је уплаћена и очекује се да убрзо стигне. Кад се створе сви услови, годишња производња Јаме биће најмање два милиона тона руде, а укључењем чељусне дробилице (на коти минус 240) и више. Све то не само да може, већ и мора да се оствари наредне године, јер само већом производњом Јама може бити позитивна.
Како сазнајемо од управника, у Јами је од јануара до јуна откопано 270.151 тона руде са 1.386 тона бакра, што је 85 одсто планираних количина. Откопавање рудног тела “Брезаник” је завршено (из окна треба да се извезе последњих 2.500 тона руде) и почиње његова изолација од осталог дела Јаме. Откопавање се наставља у рудном телу “П2”, У “Тилва рошу” је било проблема при откопавању због воде, пошто се сишло на ниво старог 15. хоризонта у коме је било 26.000 кубних метара воде.Та акумулација је, контролисаним испумпавањем, пажљиво смањивана како не би дошло до плављења 17. хоризонта, а даљим радовима ће бити елиминисан и остатак воде.
– За извођење радова у “Борској реци” по “Допунском пројекту експлоатације изнад коте минус 235 са очувањем терена”, петог маја ове године стигло је решење, односно одобрење Министарства рударства и енергетике. Захват између поменута два нивоа (минус 130 до минус 150) нуди 6,63 милиона тона руде са 33.566 тона бакра, а у целом првом пољу (од коте минус 150 до минус 90) је 18,231 милион тона руде са 89.068 тона бакра у руди. Други захват до минус 225 (који треба да отварамо након остављања плоче између кота минус 150 и минус 165) има 28,06 милиона тона руде са мало бољим садржајем (од 0,55 одсто) односно 152.908 тона бакра. Укупно по овом пројекту, први и други захват нуде 46,29 милиона тона руде са средњим садржајем од 0,52 одсто или 242.656 тона бакра, 8.984 кг злата и 80.837 кг сребра.
За сада се израђују само ходници којима ће се кретати хидраулична бушаћа кола “симба” и утоварачи (по коти минус 130), а реч је о радовима који ће се одвијати 20 метара изнад 17. хоризонта. За захват од минус 165 до минус 225, према објашњењу управника, треба да се продужи главни (хоризонтални) транспортни ходник на коти К-235 м (19. хоризонт ) за још 400 метара, изгради хала дробљења и угради, најпре једна а онда и друга чељусна дробилица, јер је илузорно возити руду узбрдо. Чељусне дробилице би се ту директно „храниле“ и “бацале” руду на постојећу транспортну траку која би је возила даље у процес. – Са кружном и чељусним дробилицама – каже он – имали бисмо капацитет до три милиона тона годишње, односно за готово 20 година рада само из тог дела “Борске реке” која је и на 17. хоризонту велика: 600 пута 200 метара, док је на већим дубинама још шира и богатија.
Паралелно са настојањима да дају планирану производњу и отварају путеве за будућност, у Јами су почели да ремонтују систем за транспорт и извоз руде према Борској флотацији. Три “ужетне” вођице су плански замењене. У плану је замена мерне посуде “Б”, (пошто је посуда “А” замењен), а за то време санираће се и гумена трака тракстог транспортера у главном нископу. До краја године (после 17 година коришћења) предстоји и замена великог коша за превоз рудара и опреме. ФОД је израдио нов, а планира се и санација дробилице “Аллис Цхаллмерс” на 17. хоризонту.