У „Кривељу“ септембра руда по плану, бакар преко
Тракама до уштеда нафте
Трећина месечне потрошње уштеђена захваљујући томе што је целог месеца јаловина превожена искључиво транспортним системом, а било је и много мање проблема на камионима, пошто нису под теретом ишли на високе планире. – Садашњом динамиком раскривања (70-ак одсто планиране) обезбеђују довољно руде, али увек имају на уму да је, дугорочно, јаловина важнија од руде и траже све могућности да повећају и те домете
КОП КРИВЕЉ. – На кривељском копу за септембар је било планирано 825.000 тона руде и 1,39 милиона тона јаловине, или 2,215 милиона тона укупних ископина. Предвиђен је средњи садржај бакра у руди од 0,276 одсто, што би резултирало са 2.208 тона бакра у руди. За 25 дана рудари су откопали 696.680 тона руде, што је проценат преко плана, а бољи средњи садржај метала (0,294%) већ је донео 2.048 тона бакра у руди. Управник Делић нам јуче задовољно рече да је откоп руде по плану, а бакра у њој је и преко, па је сасвим извесно да ће до краја месеца тако и остати. На јаловини је, међутим, стање, као и раније, нешто неповољније.
–Од планираних 1,39 милиона тона јаловине, за 25 дана септембра откопали смо 743.320, што је око 65 процената. Могу, ипак, да кажем да је и то солидан показатељ – каже Делић – зато што је целог месеца сва јаловина искључиво вожена на транспортни систем, па су уштеде нафте скоро 30 одсто! Краћи (сервисни) застоји у раду система коришћени су за пресвлачење путева тврђом јаловином пред јесење кише, као и за појачавање заштитних бедема, тако да септембра ниједан камион није изашао на планире. Осим уштеда у гориву, то нам је донело и мање проблема са моторима дампера и њиховим гумама. Пред крај смо месеца и извесно је да ћемо откопати планиране количине руде, док код јаловине не можемо знатно померити проценат навише, али га сигурно нећемо ни покварити.
Пошто пролази последњи месец лета, на копу су у јеку припреме за јесен. Ту се, пре свега, мисли на путеве, заштитне ободне канале и електромрежу. Кад наиђу на тврђу јаловину која се не дроби под оптерећењем (рудари је зову дајк), њоме пресвлаче путеве и подижу заштитне берме чија је улога да, приликом проклизавања, камион не оде у амбис. Све то је пропраћено и израдом канала, унутар копа и по ободу, за одвођење атмосферских вода како их после не би испумпавали са дна. Добар део наведеног, рачунајући и замену продужних кућица на главним водовима електромреже, већ је урађен како би се предупредили проблеми који се могу очекивати са погоршањем времена.
–За сада имамо довољно припремљене руде и јаловине, бушење се одвија по плану, минирамо само тврде партије, док оне хумусне у југозападном делу копа товаримо без минирања чиме штедимо на експлозиву. Раде три хидраулична и један стари „ПХ“ багер – сајлаш, пошто ће се хидраулични „ОК“ (у ремонту) укључити тек средином октобра. Два (од три) булдозера су, такође, у сервисној припреми за јесен када ће бити неопходнији него иначе. Осим планских дневних и недељних оправки и сервиса нисмо имали застоја на рудном дробљењу и транспортном систему, а нема ни већег слегања терена поред одлагача, тако да је јаловина читав месец гравитацијски одлагана у стари борски коп. Стално настојимо, поготово сада пред јесен, да повећамо број оперативних камиона и, у складу са допремом делова, ту смо негде између 13 и 15.
Од планираних 7,545 милиона тона руде за осам месеци откопано је 6,449 милиона тона, што је око 86 процената. Планиран је средњи садржај бакра у руди 0,269 одсто, а остварен 0,271 па је бољим садржајем делом надокнађен подбачај количина руде. Од планираних 18.741 тоне бакра у руди, дато је 16.711 тона, што је око 90 процената. Подбачаји у количинама руде махом су последица застоја у флотацији због ремонта јер је, што се тиче копа, руде увек било на складу и флотери никада нису чекали на рударе. На јаловини је стање неповољније и осмомесечни биланс је испод 60 процената планираног, пошто је уместо 15,1 дато 8,74 милиона тона.