Почетак Актуелно Рударство У току замена траке за руду на кривељском копу

У току замена траке за руду на кривељском копу

2 друго читање
0
0
1,087

Сигурнији пут бакру 

 

Вулканизери имају дан и ноћ да извуку 428 метара старе и поставе исто толико нове траке којом се руда са примарног дробљења, кроз стрми тунел, превози од примарне дробилице до рудног склада, а одатле на даље уситњавање и флотирање. – Предраг Голубовић: Реч је о планској замени након пет година коришћења да бисмо предупредили евентуални дужи застој, јер овај пут за руду нема резервну варијанту
У току замена траке за руду на кривељском копуКОП КРИВЕЉ
. – Леп дан ишао је на руку вулканизерима са кривељског копа које смо данас око поднева затекли како из стрмог тунела булдозером извлаче стару транспортну траку, истовремено увлачећи нову. Реч је о траци којом је превезена сва руда са копа у протеклих пет година јер овај „пут руде“ нема алтернативу и добро се пази да на њему не дође до неких сметњи. Предрага Голубовића, техничког руководиоца на транспортним системима и примарном дробљењу, затекли смо како са бедема рудног склада надгледа овај деликатни захват. Одатле се добро видео и булдозер који је из тунела извлачио сајлама закачену стару траку, и одмотавање котура са новом која се, попут змије, увлачила у тунел. Наиме, њен почетак спојен је са крајем старе тако да су једним захватом завршавана два посла.
У току замена траке за руду на кривељском копуДанас мењамо „траку 810“, једну у низу којом се руда са копа, након примарног дробљења, превози на склад, а одатле иде на даље уситњавање, односно млевење и флотирање – објашњава Голубовић. – Сва руда са копа мора њоме да прође, а она је дуга 428 метара а широка метар и двадесет. Трака се мења тако што се стара пресече, направи крута веза између старе и нове и вучом старе преко носача, на њено место, истовремено навлачи нова. Кад она дође до коначне дужине, сече се и спаја на лицу места топлим поступком помоћу пресе.
Трака коју мењају на кривељском копу одрадила је своје. Постављена је пре пет година тако да је доста амортизована, слојеви су се истрошили. – Искористили смо је баш максимално – додаје Голубовић. – Последњих месеци пробила је на неколико места. Готово целом дужином појавили су се тзв. бунари (кад се исхаба до последњег платна, а има их шест). Крпили смо је, али је дошло дотле да је то бесмислено даље радити. Заменићемо је да бисмо избегли евентуалну хаварију коју би проузроковало њено кидање. Пошто су и у флотацији у току неки захвати, користимо тренутак да то обавимо, али водимо рачуна да флотерима обезбедимо руду за рад смањеним капацитетом, па је булдозером гурамо до траке ка секундарном дробљењу.
У току замена траке за руду на кривељском копуСлавиша Младеновић, пословођа вулканизера, био је задовољан како се одвија најтежи део посла, мада су према његовим речима, све фазе деликатне. – Тешко је извлачити и навлачити траку – каже он. – Међутим, колеге су искусне и не стрепим од овога што сада радимо, мада увек постоји опасност да се трака откачи, да “побегне” низ тунел. А, реч је о великом терету. Двадесет тона извлачимо, а исто толико увлачимо и постављамо на транспортер. Није лако ни да је после саставимо топлом вулканизацијом на лицу места. Али, ова екипа је вешта, учествовала је на прошлогодишњој монтажи транспортног система у Мајданпеку и не сумњам да ће у један сат после поноћи све бити готово. Руда ће поново потећи.
Заменом траке на површинском копу „Велики Кривељ“ обезбедиће се наставак поузданог рада примарног дробљења а „с обзиром на то да је „Кривељ“ носилац производње бакра у РТБ-у – подсетио нас је Голубовић – јасан је значај овог благовременог захвата“. То имају на уму и вулканизери са копа, јаме, из борске флотације и са Церова окупљени да заједничким снагама за дан и ноћ обаве овај посао од кога ће зависити сигуран ток бакарне реке наредних година.

Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Погледајте и

„Зиђин“ постао већински власник и „Невсуна“

За више од 1,66 милијарди канадских долара кинеска компанија преузела је (28. децембра) 89…