У „Великом Кривељу“ два озбиљна ремонта за само три дана
Дробилица и млинови наставили рад
Током добро испланираног застоја кривељски рудари, машинци и флотери ремонтовали примарну дробилицу за руду на копу и трећу секцију млинова у флотацији и тако побољшали поузданост система за прераду руде
„ВЕЛИКИ КРИВЕЉ“. – Након зхвата које су кривељски рудари и флотери, заједно са својим колегама из машинског одржавања, извели крајем прошле седмице на примарној дробилици на копу и трећем пару млинова у флотацији, може се рећи да рудник „Велики Кривељ“ сада има поузданији систем прераде руде. То је постигнуто уз минималан застој, пошто је све изведено по плану и уз претходни договор. Од суботе руда поново тече својим устаљеним „коритом“ са највећег басенског рудокопа ка флотацији, а одатле према топионици и електролизи.
Како нам је рекао Предраг Голубовић, технички руководилац примарног дробљења и транспортног система за јаловину, примарна дробилица руде стала је у среду (12. фебруара) у три ујутру. За пет и по сати екипа рудара је потпуно очистила њен улазни део који прихвата руду и омогућила машинцима да ступе на сцену. Они су заменили три чауре и облоге „крушке“ које су биле највише истрошене. Због тога је из дробилице почела да излази руда крупнијег гранулата од оптималног, а таква ствара нове проблеме даље, при секундарном дробљењу и флотрању. Што је материјал крупнији, то се више хабају траке и пресипна места, па нема смисла мењати их, ако дробилица ради са већим зазором и испушта крупне комаде.
–Суштина комплетног процеса, почев од бушења, преко минирања, до дробљења и млевења јесте уситњавање руде до 74 микрона да би се физички ослободили минерали бакра – каже Голубовић. – Отвор кроз који пролази руда на примарној дробилици је 130 милиметара и кад му се дода „ход“ крушке од 40 мм значи да најкрупнији комади који изађу из ње, при нормалном раду, највише могу бити пречника 170 мм. С обзиром на то какву руду дроби (некад тврђу, некад мекшу) ми пратимо истрошеност „крушке“ и реагујемо. Тако смо и сада приступили ремонту и дробилица је пуштена већ у суботу ујутру, што значи да су и рудари и машинци, подељени у две екипе које су радиле по 12 сати дању и ноћу, мушки обавили посао.
Голубовић наглашава да се пре оваквих захвата набаве сви делови, припреме сви алати, као и глина за ливце из ТИР-а који на лицу места топе цинк и наливају међуслој овог метала који амортизује ударац и служи као испуна између челичне облоге отпорне на хабање и тела „крушке“. – Веома је важно да ремонт усагласимо са застојем у Флотацији, као што смо сада урадили – додаје наш саговорник. –Тако сви у ланцу добију прилику да реше своје проблеме. У оквиру овог ремонта ми смо заменили и крајњу траку на лучном одлагачу која сипа руду на отворени склад, а изрезбарен је и слој гуме на погонском бубњу чиме се спречава проклизавање траке кад је наквасе киша или снег. Пре овог застоја сређен је бункер чланкастог додавача и замењена прва од три траке које превозе руду од дробилице према складу, па можемо рећи да сада имамо прилично поуздан систем.
Флотери су почели ремонт треће секције у прошли четвртак и завршили га у суботу. – Циљ ремонта у флотацији био је замена облога на цилиндру млина са шипкама – каже Саша Милић, управник Флотације „Велики Кривељ“. – Уз то је урађено још много тога на овом пару млинова, почев од допремних трака и улазних грла, преко решетака, до излазног звона на млину са куглама, цевовода, циклона итд. „Мецо Минералс“ је обавио и редован преглед машина „РЦ 100“. Кратко речено – урадили смо све што смо могли и трећу млинску секцију вратили планској преради. Подсетимо, један пар млинова дневно треба да преради девет до десет хиљада тона руде при чему 60 одсто те сировине треба да буде ситније од 74 микрона.