Убрзано одмиче ремонт Топионице и Сумпорне
Сервис главне дуваљке
Наш посао овде је да за четири дана проверимо функцију комплетне дуваљке. Тренутно стављамо потпуно нови лежај због сигурности, како би машина могла да ради без икаквих проблема у наредне две године – каже Андреј Бачуки, сервисер из „Сименс“-а. – Радници Топионице, Сумпорне, Ливнице и двадесет шесторица из РББ-а, просејавају и мењају катализатор контактног котла у ФСК. – После ремонта очекује се побољшање у раду котла и вучи топионичких гасова – истиче Зоран Алексов, управник Сумпорне
СУМПОРНА, ТОПИОНИЦА. – Један од три најважнија разлога зашто се ушло у планирани ремонт нових пирометалуршких постројења јесте редовни сервис главне дуваљке за вучу топионичких гасова у Фабрици сумпорне киселине. Дуваљку, која је достигла одређени број радних сати, сервисирају бравари и електричари Топионице и Сумпорне у присуству и уз стручну помоћ представника произвођача „Сименс“-а. Затекли смо их како мењају лежај на дуваљци са које је претходно скинут редлер, обављена контрола редуктора и мултипликатора, као и ласерска мерења центрирања. – Наш посао овде је да за четири дана проверимо функцију комплетне машине. Тренутно стављамо потпуно нови лежај због сигурности, како би дуваљка могла да ради без икаквих проблема у наредне две године – рекао је Андреј Бачуки, сервисер немачког „Сименс“-а.
Други велики разлог за ремонт, по речима Зорана Алексова, управника Фабрике сумпорне киселине, јесте просејавање катализатора у контактном котлу (реактору) ФСК-а. Интервенише се на све четири етаже, где се отклањају сви уочени недостаци: прва етажа је потпуно просејана и катализатор замењен новим, друга се просејава, враћа назад стари и допуњује са нешто мало новог катализатора, на трећој и четвртој се скида само површински слој, просеје и враћа назад уз допуну новим. У облаку жуте прашине затичемо раднике Сумпорне, Топионице, али и РББ-а, који обучени у бела астронаутска одела, овде раде даноноћно.
– Друга етажа је била „запекла“, ушли смо у неке блокаде и тај квар мора да се отклони, да бисмо радили целе зиме како треба. Веома је напорно, посебно што је посао обиман, а треба га обавити за кратко време. Зато ови људи раде непрекидно, из целог ТИР-а (Топионице, Сумпорне, Ливнице), али и РББ-а. Ово је трећи пут да се просејава катализатор и враћа назад одткад ради нова ФСК. Међутим, то су редовне технолошке ствари, није нешто неуобичајено – рекао је Деан Павловић, сменски мајстор у Сумпорној.
Радована Радовановића, универзалног копача-палиоца из Јаме, најпре смо сачекали да сиђе са скеле и скине маску са лица, да бисмо започели разговор. Каже да је овде дошао са колегама из Јаме и горњег система (укупно њих 26) на испомоћ, како би застој био што краћи. – Тренутно радимо на другој етажи – празнимо и склањамо стари материјал и после враћамо прерађени. Нисам први пут овде, али иако је веома напорно, радимо убрзано, како би се ремонт завршио што пре и што пре почела производња. Јер, од ње живимо и примамо плату, цео град зависи од тога.
Зоран Васковић, главни машински инжењер за Топионицу и Сумпорну, као трећи важан разлог ремонта навео је санацију комплетног гасног тракта од једног до другог погона, како би се побољшала вуча гасова и спречило да гас иде у атмосферу. – У том технолошком ланцу у Топионици је главна интервенција била на флеш-пећи: стари, пропали рам на крову пећи у зони „аптејка“ замењен је новим, а место око рама санирано сводном опеком. Санира се котао-утилизатор иза ФСФ-а у Топионици и мењају све оштећене цеви у котлу (за ово је задужен „Феромонт“ из Београда), као и систем за транспорт прашине, сервисира и баждари сигурносни вентил. Следи санација гасовода и замена компензатора између котла и електростатичког филтера, чишћење и дихтовање филтера, замена комплетног гасовода између филтера и вентилатора за вучу гасова из пећи. На том делу радове изводе радници Топионице, а замену гасова и компензатора АТБ ФОД-а. Гасовод према Фабрици сумпорне киселине и улаза у скрубер санирају радници ФСК-а, ФРП- радионице и АД „Wооd“-а. У одељењу конвертора топионичари чисте и санирају гасовод према расхладној кули.