Завршница реконструкције кривељске флотације
Монтирају линију за руду са Церова
Грађевински радови завршени, у току постављање челичних постоља за машине, од првог октобра се уносе, почиње њихово гумирање, монтажа механизама и повезивање, да би крајем октобра линија пуштена у рад. – Нове линије које флотирају руду са кривељског копа добро раде, али се потпуна аутоматизација погона очекује по уградњи тзв. анализатора који треба да стигне из Аустралије
РТБ, ФЛОТАЦИЈА „В.КРИВЕЉ“. – У делу погона крвељске флотације тече завршна фаза израде флотацијске линије на којој ће се, одвојено од кривељске, флотирати руда са површинског копа „Церово“. Како смо сазнали од Весне Павлов, помоћника директора Рудника бакра Бор за флотације, окончани су грађевински радови и постављају се челичне конструкције. Оне треба да буду готове до првог октобра када почиње постављање пет великих флотационих машина од по 100 кубика, а убрзо стиже и екипа из компаније „Мецо Минералс“ која је, према уговору, обавезна да обави пескарење и гумирање тих машина.
Од Весне Павлов смо сазнали да су током јула ове године обављена индустријска испитивања разних флотацијских реагенаса ради побољшања параметара производње, односно технолошких резултата. – Користили смо америчке реагенсе од којих се као изузетно селективан показао „фломин ц 4132“. Са њим смо добили висококвалитетан концентрат бакра, што је врло важно за нову топионицу која захтева да концентрат садржи 21 одсто бакра.
Резервоари машина су већ склоњени и чим се заврше њихова челична постоља биће убачени у халу. Упоредо ће започети и преостали послови – гумирање, постављање канала, дуваљке, цевовода, електрике, механизама. Због недостатка простора једна машина монтираће се споља а онда ће се проширити хала и направити нови прилаз за камионе који допремају шипке, кугле и све остало што је потребно погону. – Истини за вољу – каже наша саговорница – радови на реконструкцији ове последње флотацијске линије мало касне због почетног несналажења у примени система јавних набавки. Кад смо то савладали, наручени су делови, али су и рокови њихове израде, опет, били нешто дужи. Међутим, до 20. октобра биће завршено гумирање машина и постављање њихових механизама, а РТБ ће, паралелно са тим, извести све пратеће послове који су његова обавеза. Очекујемо да током уобичајеног дводневног застоја у октобру прикључимо ову лињу са пет великих машина за основно флотирање руде са “Церова”.
На новим линијама које увелико флотирају руду са кривељског копа треба још само да се угради тзв. анализатор (стиже из Аустралије), па да њихов рад буде потпуно аутоматски. Производња доста добро тече и наша саговорница као илустрацију наводи податак да је остварење физичког обима производње за 23 дана септембра 97 одсто. Али и додаје: – Имамо доста променљиве садржаје бакра у руди (често од смене до смене) јер се још увек раскрива североисточни део кривељског лежишта. Пошто је реч о масовној производњи, веома нам је тешко да оптимално регулишемо процес баш због тога што немамо тај анализатор. Када будемо уградили комплетну аутоматику, а наредног месеца очекујемо и боље садржаје метала, пошто кривељски коп полако силази у боље партије руде, очекујемо и много боље домете. Анализатор ће нам током самог процеса, правовремено, сигнализирати садржаје метала и оптималне дозе реагенаса, како за ниске тако и за високе садржаје метала.