Рударство
Нови месечни рекорд на јаловини
Уклоњено 1,8 милона тона, а рудари ће августа настојати да “прескоче” два милиона тона и што више се приближе планираној количини руде од 880.000 тона са 2.125 тона бакра у њој.
дали смо 774.900 тона са 0,275% одсто овог метала. План бакра у руди био је 2.212 т, а “стигли” смо до 2.048 тона. То значи да је дато 86% руде у односу на план,што је и проценат остварења укупних ископина. Требало је да буду 3,18 милиона тона, а јул је завршен са 2,59 милона тона. Што се тиче руде, могли смо дадамо и више јер је, за разлику од јуна, било
места на отвореном складу, али је стари багер „PH3“ ушао у ремонт. Остали смо са два багера на руди и то се одмах осетило. Али смо, ипак, „испратили“ флотацију и она није стајала
због нас.
Са циљем да августа уклоне више од два милиона тона јаловине кривељски рудари ће настојати да елиминишу све што их кочи. План за руду је исти као у јулу, он је 880.000 тона са 0,249% метала, што је 2.125 тона бакра у руди. План за јаловину су већ поменута 2,585 милиона тона, тако да би укупне ископине требало да буду 3,465 милиона тона.
– Ремонт „PH3” багера завршићемо до половине августа и рачунамо да ћемо задовољити са количинама руде, док постоји резерва да ћемо потпуно остварити план раскривања. Али, настојаћемо да прекорачимо два милиона тона јаловине и оборимо и месечни рекорд из јула.
Након ових информација, са колегама из ПИНК-а који су хтели да направе прилог поводом Дана рудара, седамо у управникову „ладу“ и силазимо на коп да и сликом забележимо шта се доле ради по пакленој врућини. За воланом дампера пуног руде срећемо Драгана Вануцића. Стаје накратко и пењемо се на платформу да попричамо са њим. И, док на камиону великом као кућа јездимо ка примарној дробилици у коју ће изручити 220 тона руде, Вануцић нам прича како је почео и какав је његов посао:
– Кад сам први пут сео за овај волан и мени је све било страшно као и вама сада. Али, из дана у дан осећао сам се све боље, сигурније, моћније. А, одавде, са ове висине мораш да мотриш на багер док прилазиш на утовар, на тешке камионе са којма се срећеш, на лака возила наших сервиса, на раднике који иду путем… А, оно што ме држи на овом послу исто је као и код свих других – новац!
Силазимо са дампера да бисмо чули како је онима на мањим, такође новим машинама.
Франц Јанковец поред пута булдожером уклања тешко камење. Дајемо му знак да стане и он отвара врата кабине са климом, фрижидером, џојстицима, компјутером… – Нема топло, нема хладно – каже Франц – унутра је милина! Све што је ново, добро је, зато мора да се чува и младе руковаоце томе учимо. Иначе, ова машина ти не дозвољава да је поквариш. Упозори те на неки проблем и ако не станеш, она укључи сигнал. Ако и тад не станеш, она обори гас и ти немаш куд – сама се заустави!
Франц је на копу 30 година. Булдожер је, каже, „справа“ за разне послове. Без ње коп не би могао. Прва улази на радилиште, последња излази. Било да припема терен бушилици, багеру, било да прави путеве и канале или нешто извлачи. – Старе машине се више кваре и ту руковалац има више „луфта“. Са новом је и више посла – објашњава искусни булдожериста. – Седнеш у
пола седам, изађеш у три. Не квари се, нова је, издржљива и мора да се ради. А, код нас на копу нема суботе, недеље, нове године…Увек је радно, па како се коме заломи.