Руда са „Новог Церова“ за два сата стиже у кривељску флотацију
Купљене нове пумпе за хидротранспорт
Фабрика дробљења и млевења добила пре тога нову примарну чељусну дробилицу и нову терцијарну дробилицу HP6. – Када претходно обрађена руда из згушњивача стигне до хидротранспорта, где је недавно инсталирана нова линија, нове „Мецове“ пумпе гурају кроз цевовод дужине 11 километара материјал до кривељске флотације. – Д. Перић: Сада транспортујемо до осам и по хиљада тоне руде дневно на тај начин, а за два месеца план је да исти пут за дан прелази 10 хиљада тона. У међувремену, уређујемо околину фабрике и путеве, уклањамо старе наслаге и отпадни метал
НОВО ЦЕРОВО. – Фабрику дробљења и млевења у „Новом Церову“ чине четири целине. Ту су примарно, потом секундарно и терцијарно дробљење са просејавањем, погон млевења и хидротранспорт. Руда бакра коју откопају рудари мора најпре да прође „третман“ у овим погонима, па да дође до згушњивача пречника 70 метара, да би одатле ушла у 11 километара дугачак цевовод хидротранспорта. Њиме „путује“ око два сата до кривељске флотације, где је чека финални третман – флотирање. Производ који пумпе хидротранспорта усмеравају ка кривељској флотацији је густине 1.300 до 1.350 килограма по кубном метру.
–Имамо једну радну и једну резервну линију хидротранспорта. Линија 1 је нова, за њу су купљене нове „Мецове“ пумпе, док је линија 2, иако стара, у функцији и даље. Она ће „у игру“ када буде дошло време да се сервисира прва. Сада без икаквих проблема хидротранспортом ка кривељској флотацији отпремамо осам до осам и по хиљада тона руде дневно, а план је да за два месеца са постојећом опремом докажемо и капацитет од 10.000 тона руде – каже руководилац Фабрике дробљења и млевења у „Новом Церову“ Драган Перић.
Пре нових пумпи набављених за хидротранспорт, Фабрика дробљења и млевења добила је примарну чељусну дробилицу „Norberg Meco 150“ и нову терцијарну дробилицу HP6. – Руда се са копа најпре допрема до нове примарне дробилице, одакле системом трака доспева у затворени склад. Тамо су четири додавача, која „производ“ шаљу даље до погона секундарног и терцијарног дробљења. Ту се руда додатно мрви и просејава. У функцији је, додуше, само једно секундарно сито, али ћемо за убрзо оспособити и друго. Руда која прође третман секундарног и терцијарног дробљења бива и просејана, а онда одлази у погон млевења где се 65 до 70 одсто додатно уситни на -74 микрона. Таква одлази у згушњивач, па одатле у хидротранспорт – појашњава Перић.
У Фабрици дробљења и млевења, која запошљава 105 радника, актуелно је и уређење околине и путева. –Лепо и сунчано зимско време искористили смо да уклонимо старе наслаге руде, растур из погона млевења и отпадни метал из круга фабрике. У јануару и фебруару сакупили смо око 50 тона старог гвожђа које је трулело у близини базена згушњивача и по околним путевима. Уређујемо и плато, чистимо прилазе, реновирамо унутрашње просторије свих погона – резимира Драган Перић.