Почетак Актуелно Рударство У ремонтној радионици доказани мајстори за стару и нову опрему

У ремонтној радионици доказани мајстори за стару и нову опрему

10 друго читање
0
0
840

 Враћају снагу посусталим џиновима

Лепо је и лако саставити или уградити ново, али тешко спасти старо и дати му снагу, каже Сибин Србуловић, управник ремонтне радионице на старом борском копу, која је последњих година показала да је дорасла сервисирању опреме сваке врсте и старости, па јој се поверавају највећи и најсложенији мотори, склопови, и остварују велике уштеде
РББ
. – Запослени у ремонтној радионици на старом борском копу, која не стаје ни дању ни ноћу, брзо споје велико искуство, вештину и досетљивост, са оним што науче током кратких усавршавања од испоручилаца најмодерније рударске опреме и њених сервисера, тако да готово не постоји проблем који не могу да реше. То свакодневно показују у шест одељења своје радионице која не само да је од виталног значаја за одржавање и генерални ремонт рударске механизације Рудника бакра Бор, већ постаје и место великих уштеда за читав Басен. Тамо се ремонтују тешки камиони, булдозери, утоваривачи, дизел-мотори, мењачи, осовине, агрегати, склопови .. .
Тренутно радимо на три камиона од којих је један велики „белаз“ носивости 220 тона – каже Сибин Србуловић, управник радионице. – У њега је убачен “каминсов” дизел-мотор “QSK 60” од 2.400 коњских снага (60.000 кубика, 16 цилиндара), први такав који је икада сервисиран у РТБ-у без помоћи са стране.То је превентивно урађено након 33.000 мото-сати, што је изванредна сатница јер практично значи да је тај мотор радио шест година без интервенција! Камион је успешно стартован, резултати теста су добри и по комплетирању хидраулике он ће (половином децембра) утоварити прве тоне руде на кривељском копу. Овим је потврђена идеја менаџмента да се у радионици, чија је инфраструктура иначе прилагођена ремонту мањих мотора старијих генерација, проба и ремонт ових великих и тако уштеди доста новца.
Охрабрени овим успехом мајстори ремонтне радионице започели су сервисирање још једног таквог мотора и већ обавили половину посла. Србуловић се нада да ће га до Нове године завршити и јануара првентивно уградити у најкритичније возило. – Један такав, нов, мотор кошта 360.000 евра, а када би се овај ремонтовао у Београду, то би нас коштало 150.000 евра, па ви видите колико штедимо – објашњава Србуловић. – Важно је да се камион заустави на време јер тада искористимо највиталније делове као што су радилица, клипови, хладњаци уља итд. Све то је прилично скупо, а ми овде репарирамо и поново користимо. Важно је и то што знамо шта уграђујемо. Надам се да ћемо догодине дуплирати број великих мотора које смо ремонтовали, пошто тако, у ситуацији када је већина “белаза” стигла до поменуте сатнице, отклањамо могућност да њихови кварови ремете производњу на коповима.
Милиони тона превезеног терета довели су и до појаве проблема на шасијама “белаза”, али мајстори из радионице на старом копу и то решавају заједно са колегама кривељског копа. Прегледају спојеве, осовине, а повећали су и број мото-сати на редукторима као најслабијим тачкама камиона. Због услова експлоатације они су имали мању расположивост, али је након наших контаката, сервисер, односно “Белаз”, усавршио квалитет тих склопова и подигнут број мото-сати редуктора са осам на 10, а код неких и 12 хиљада. – Код камиона можемо доста да уштедимо зато што већ репарирамо све врсте цилиндара за управљање, све врсте амортизера, комплетну хидраулику, црева, корпе, предње и задње осовине, а овде “препакујемо” и гуме. Јер, све те камионе смо, као нове, овде монтирали и знамо да урадимо много тога на њима. За оно што проценимо да још може да се користи, очистимо, репарирамо и враћамо назад у комбинацији са новим деловима, или шаљемо за текуће одржавање на “Кривељу” и “Церову”. То је такође велика услуга, и уштеда, јер купујемо само оно што немамо.
Од почетка године у радионици је ремонтовано шест великих и пет малих „белаза“, с тим што су колегема из “Кривеља” и са “Церова”, где нема најбољих услова за поправке, помагали мало више кад се на неком возилу “сакупи више кварова”, па дође на делимичан ремонт. Као посебно захтевне операције Србуловић наводи вађење дизел-мотора из „белаза“ које обично траје два до три дана због конструкције возила и тежине мотора (13 тона заједно са генератором). Исто толико времена је потребно и да се мотор врати. Да би скратили овај посао направили су специјалан носач са сајлама и успели да убаце мотор само за дан. Други прилично компликован захват је скидање корпе, пошто је тешка 40-ак тона и потребна су два крана. Били су проблематични и редуктори, али је и тај посао скраћен на 15-ак дана. Ново искуство представља и први ремонт специјалног камиона који у Топионици превози шљаку, али су РББ-ови мајстори из више покушаја дошли до циља. Тај камион сада ради, а у радионицу је стигао и други на замену лежајева и зупчаника.
Сама чињеница да су сви сервисни послови из Басена сада усмерени у нашу радионицу велики је изазов, али и говори да се цене наше способности – каже Србуловић. – Јер, као у сваком домаћинству, кад човек ради за себе најбоље зна како ће нешто добро да уради и да уштеди. А, досад су ови велики мотори ремонтовани у Београду, мењачи су слати у Крушевац, нови цилиндри, амортизери, вентили – куповани су, а све то прилично кошта.

Пошто је идеја руководства компаније да радионица “покрива” читав РТБ, па и прошири услуге за тзв. трећа лица, Србуловић напомиње да је потребно још младе радне снаге која би, уз преостале мајсторе, за три до пет година савладала модерну опрему и компликоване захвате. За машине новије генерације потребан је и алат какав користе произвођачи и сервисери, па у радионици настоје да поново оспособе ЦНЦ-струг. Имају два програмера и искористиће њихово знање како би избегли трошкове слања делова на обраду у ФОД или другде.Више извршилаца, знање из електронике, а потом и лап-топ, програми, неопходни су им и за брже откривање кварова, поготово код камиона, с обзиром на опредељење да у будућности они чешће долазе на превентивно одржавање и “да се раде” по два возила дневно. – Најважније за нас је да се што пре вратимо превентивном одржавању – истиче Србуловић. – То је закон, нешто што даје смисао и будућност нашем послу, а нашем РТБ-у већу производњу у време када је она неопходна за капацитете нове топионице. Јер, лепо је и лако саставити или уградити ново, али је тешко старом повратити моћ. У томе последњих година квалитетним радом све више успевамо.

Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Погледајте и

„Зиђин“ постао већински власник и „Невсуна“

За више од 1,66 милијарди канадских долара кинеска компанија преузела је (28. децембра) 89…