Уз нову опрему и велики изазови за кривељске рударе
Пред највећим месечним планом
На површинском копу “Велики Кривељ” у септембру треба да откопају 900.000 тона руде и 2,44 милиона тона јаловине, што је 3,34 милиона тона ископина. – Према речима управника Милана Делића, премашен је осмомесечни план на руди и бакру у њој. – И августа дато 20-ак хиљада тона руде више него што је планирано, а куповином трећег багера и израдом пута источним ободом копа створени услови да се наредних месеци не заостаје на јаловини
РТБ Бор, КОП КРИВЕЉ. – Од јанура до септембра на највећем басенском рудокопу – према речима Милана Делића, управника кривељског копа – дато је 7,08 милиона тона руде чији је средњи садржај метала од 0,259% донео 18.321 тону бакра у руди. Имајући у виду да је осмомесечни план кривељског копа био 6,83 милиона тона руде са 17.708 тона метала, као и 16,64 милиона тона јаловине, очигледно је да су премашене и количине руде и бакра у њој, а да се на јаловини то није успело с обзиром на то да је уклоњено 11,507 милиона тона.
-Испуњење плана у рударском делу послова и електромашинском одржавању на копу прате одређене стимулације запослених. Што су ближе производном плану или роковима за ремонте како би расположивост опреме била већа, то је извесније награђивање руковалаца рударском опремом, запослених на дробљену и транспортном систему, као и радника у електромашинском одржавању. Стимулације у овим секторима директно су повезане са учинком тако да је сваки радник у својој свери мотивисан да пружи максимум – каже управник Милан Делић.
Од Делића сазнајемо да је у августу откопано 897.000 тона руде са 2.368 тона бакра. Уклоњено је 1,598 милиона тона јаловине, што говори да су укупне ископине 2,495 милиона тона. План је био 870.000 тона руде са 2.491 тоном бакра, па је очигледно премашење плана у количинама руде од 20-ак хиљада тона, док се нешто мањи садржај од планираног одразио на добијене количине бакра у руди. Према плану за август требало је уклонити 2,04 милиона тона раскривке, а остварено је 1,56 милиона тона због проблема са возилима и поправки транспортног система.
–Нови багер, повећање броја расположивих возила и сигурнији рад транспортног система омогућиће да се наредних месеци што више приближимо плану и на јаловини, поготово што смо завршили пут источним ободом копа са етаже 410 из Четвртог захвата до транспортног система. Пошто најновији багер након уходавања сада ради на етажи 275, његовог претходника на тој локацији (купљен прошле године) преселили смо на етажу 410 и тамо је са још једним истим таквим запремине кашике 22 кубика. Јаловина из овог дела копа сада може да се вози на три стране: превасходно новим путем на транспортни систем, на планир Тодоров поток и на Источни планир.
Укључивањем најновијег багера стабилизован је и рад на руди у Четвртом захвату, пошто са истим задатком делује и стари сајлаш “ПХ3”, док на дну копа, одакле се вади богатија руда и меша са сиромашнијом из Четвртог захвата, такође ради један новији “ОК”-багер и старији “ПХ1”. Током овог месеца очекује се улазак у руду и испод некадашњег кречњачког масива, а три нова багера смештена у Четвртом захвату, према Делићевим речима, могу много брже да се селе са јаловине на руду и обрнуто, тако да послови у овом делу копа све боље иду.
–Наредних месеци доћи ће до изражаја све предности новог пута источним ободом јер ће велике количине јаловине одлазити на транспортни систем и то уз мању потрошњу горива пошто ће се терет возити низбрдо. За разлику од пољопривредника који се жале на сушу, нама је она ишла на руку јер нам је много лакше да се боримо са прашином него са блатом и клизавим путевима. Суша нам је омогућила – каже Делић – и да са дна копа уклонимо велике количине муља, чиме смо ослободили богатију руду за испуњење плана и у погледу количина, а посебно у погледу садржаја бакра у руди.