Почетак Актуелно Рударство Више бакра од предвиђеног са кривељског копа у новембру

Више бакра од предвиђеног са кривељског копа у новембру

4 друго читање
0
0
264

Руда преко плана, али јаловина половично

 

Испоруке руде, као ни током целе године, нису доведене у питање, па је (за 27 дана) откопано 761.770 тона са 2.518 тона бакра, што је, и једно и друго, преко плана. – Иако је раскривено довољно руде за децембар и јануар, због седамнаестодневног застоја транспортног система, од планираних 1,48 милиона тона јаловине, уклоњено 670.960 тона, па ће наредних месеци она свакако бити приоритет
Више бакра од предвиђеног са кривељског копа у новембру КОП “КРИВЕЉ”
. – Претпоследњег месеца у години са највећег басенског рудокопа стижу добре вести када је реч о количинама руде и бакру у њој, и неповољније кад је реч о јаловини. Због замене погонског бубња, транспортни систем је стајао 17 дана, тако да је учинак у раскривању са уобичајених 60-70 одсто плана из претходних месеци, сада негде око половине предвиђаних количина. Како нам је рекао управник копа Милан Делић, циљ у новембру је био 825.000 тона руде са 2.315 тона бакра у њој и 1,48 милиона тона јаловине, или 2,3 милиона укупних ископина.
За 27 дана дали смо 761.770 тона руде, што је 2,6 одсто преко плана – рече нам Делић – Пошто смо копали нешто богатију руду из текућег захвата (са 0,331 одсто метала), то је резултирало и са више бакра у њој – дато је 2.518 тона. Извесно је да ће се пребачај количина руде и садржаја бакра задржати до краја месеца. Што се тиче јаловине, ту не можемо да се похвалимо неким дометима због поменутог проблема на транспортном систему, па смо, пред зиму, суочени са питањем њеног складиштења, одређене количине искористили за насипање путева и подизање берми. За 27 дана дали смо око 670.960 тона јаловине.

Десетомесечни биланс

За десет месеци је предвиђен откоп 8.395.600 тона руде, а дато је 8.048.675 тона, што је 96 процената. Али, остварен је бољи садржај метала тако да је, уместо 20.840 тона бакра у руди, дато 21.414 тона. То је два процента преко плана, чиме су надокнађена она четири процента заостатка у количини. Од планираних 16,54 милиона тона јаловине, дато је безмало десет милиона тона, што је нешто преко 60 процената.
Оваквим подбачајем у раскривању – према оцени управника – ипак се не доводи у питање континуитет рударења, али је савим јасно да мора да се подигне расположивост механизације и капацитет, како транспорта тако и одлагања. – Појединих месеци смо близу плана, али, ево, десетомесечни, а и подаци из прошле и претпрошле године говоре да не можемо да “сложимо све коцкице” за испуњење плана на јаловини. Међутим, и са остварењем од 60 до 70 одсто солидно раскривамо лежишта и испуњавамо план на руди који је увек приоритет. Имамо довољно припремљене руде за месец-два и не угрожавамо континуитет производње. Сада је такво стање на радилиштима да имамо раскривену руду за децембар и јануар, али морамо радити на већој расположивости опреме у свим фазама да бисмо испунили план на јаловини. Раскривање ће евидентно бити приоритет наредних месеци због очувања дугорочне перспективе површинског копа “Велики Кривељ”. Та тежња да се приближимо проценту раскривања који не утиче на нормалан рад рудника, код нас је стална, међутим, сваког месеца нас нешто изненади. Сад је то транспортни систем, други пут број возила.. али редовно “цех плати” јаловина, јер шта бисмо без руде?! Ми не смемо да дозволимо, и никада нисмо ни дозволили, да на депонији нема руде.
А, кад се већ деси застој онда се не решава само један, већ низ проблема који су на видику. Поменути застој ТС искоришћен је за продужење траке 105, за радове на сипкама, чланкастом додавачу, уопште за санацију ТС. Пуштен је 26. новембра и до краја месеца покушаће се побољшање процента на јаловини са тежњом да ТС у наредном месецу оствари значајнији домет на раскривци, поготово што ће доћи хладније време и путеви бити гори. Међутим, стигло је и довољно соли, солана је испробана, тако да су кривељски рудари први снег спремно дочекали.
Стање радова и путева на копу је добро. На доњем радилишту два багера товаре богатију руду, а два раскривају, шире коп. Број активних камиона осцилује, 15-ак је “на точковима”, али због редовних сервиса у просеку ради 12-ак. Управник каже да се доста делова за бушилице, багере и камионе израђује у РББ-овим радионицама. Оно што не може – а квалитететом, ценом и роком испоруке одговара – набавља се са домаћег тржишта. Довољан је број руковалаца и људи на одржавању, а залагање је максимално. Примопредаја машина се обавља на радилишту тако да је застој између смена минималан.Возила, багери, практично, иду из руке у руку. Радници на одржавању не прекидају посао док се не пусти машина. Озбиљно су схваћена упозорења и упутства за безбедност на раду, људи су поново прошли крз обуке и провере.

Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Погледајте и

„Зиђин“ постао већински власник и „Невсуна“

За више од 1,66 милијарди канадских долара кинеска компанија преузела је (28. децембра) 89…