Кривељски флотери сами заменили плашт млина тешак 75 тона
Запели и успели
За осам дана педесетак запослених у службама одржавања кривељске флотације из темеља су померили млин са куглама и успешно обавили ремонт какав није рађен у 33-годишњој историји овог погона. – Нова опрема великог капацитета и аутоматска регулација донела флотацији стабилан процес, боља искоришћења машина и метала из руде, као и мање трошкове одржавања
ФЛОТАЦИЈА „В.КРИВЕЉ“. – Од другог до десетог новембра у кривељској флотацији педесеторо запослених у службама одржавања извело је подухват какав се први пут бележи у 33-годишњој историји овог погона Рудника бакра Бор. За осам дана и ноћи заменили су дводелни плашт млина са куглама друге млинске секције заједно са облогама, а да би то урадили морали су да растуре читав млин дуг осам, а висок пет метара. Његов плашт тежак је укупно 75 тона, с тим што једна „полутка“ тежи 38 тона, а друга нешто мање. Тежина „полутки“ је веома близу максималној носивости крана у хали, па је то био додатан разлог за пажљив рад. Према речима управника флотације Саше Милића овако деликатан ремонт млина сопственим снагама конкретан је допринос флотера актуелним мерама штедње и потврда њихове спремности да се упусте у посао какав досад нису радили.
Уз напомену да млинови нису били обухваћени реконструкцијом кривељске флотације, подсећамо да су најпре уграђене три ХПП-дробилице и редуктори за траке. Линија млевења је добила нове хидроциклоне и варијаторе брзина на циклонским пумпама, а онда су монтиране нове линије великих машина за основно флотирање и пречишћавање и на крају опрема којом је процес потпуно аутоматизован – анализатори и ПСМ-уређаји који мере уситњеност руде по изласку из млинова.
Велике флотационе машине (100 кубика) донеле су флотерима не само веће временско искоришћење, већ и једноставније одржавање. Више не одржавају 150 машина, колико их је било раније, већ четрдесет, а за три године, откад ради прва линија, немају озбиљније проблеме. Већ су добро савладали и одржавање електронских уређаја (нивометра, позиционера) којих има доста у новој опреми. Иако има још тога што треба да науче, да исправе, да реше у ходу, бољитак у раду флотације након реконструкције се види, посебно на плану прераде неповољне руде са високим садржајем сумпора и алумината.
И на новој линији за прераду руде са ”Церова” повећана су искоришћења бакра. Откад је пуштено пет машина од по 100 кубика (уместо 21 од по 14) није било већих проблема. Сарадња са компанијом “Мецо Минералс”, која је испоручила нову опрему за кривељску флотацију, а летос и довела 300 стручњака из 28 земаља света (конгрес флотера) да је покаже као своју референцу, наставља се у добром духу. На време (пред зиму) затворена је и хала флотације продужавана због дохвата крана, а као највећи проблем флотера остаје јаловиште с обзиром на то да је при крају века експлоатације. – Због тога је – каже Милић – борском Институту за рударство и металургију поверен пројекат новог, тзв. нултог поља јаловишта (узводно уз Кривељску реку) који ускоро треба да буде готов. Ове јесени санирали смо и 237 метара колектора испод јаловишта убацивањем близу 500 челичних ремената тако да је он сада сигуран, али стручне екипе настављају да га редовно контролишу и извештавају.