Почетак Актуелно Рударство Кривељски рудари држе корак са планом откопа руде и бакра у њој

Кривељски рудари држе корак са планом откопа руде и бакра у њој

2 друго читање
0
0
380

  Мисле и на хладне дане

У раскривању нису продуктивни колико су планирали, али су, према речима управника Милана Делића, “отворили” довољно руде за наредне месеце и како зима куца на врата припремају путеве, индустријску со, електромрежу и механизацију за рад у најтежим условима. – Настојећи да очувају тренд штедње горива и норматива, расположивост камиона и пратеће механизације, настављају да што више јаловине превозе транспортним системом
Кривељски рудари држе корак са планом откопа руде и бакра у њојКОП “КРИВЕЉ”
. – За 24 дана октобра на површинском копу “Велики Кривељ” откопано је 643.630 тона руде (од планираних 852.500 тона), што је 97,5 одсто плана (за поменути број дана) и показује да тамошњи рудари држе корак са планом. Имали су у неколико наврата (пре)пун склад руде када је флотација радила са две секције због радова на трећој и то је довело до ова два и по процента испод. Међутим, управник копа Милан Делић је сигуран да ће до краја октобра то надокнадити. Планирани средњи садржај бакра у руди био је 0,289 одсто, што би из планске количине руде резултирало са 2.392 тоне бакра. Међутим, остварен је нешто већи садржај, износи 0,307 одсто, тако да је већ дато 1.845 тона бакра у руди и подбачај од 2,5 одсто у количинама већ је “испеглан”. Делић верује да ће до краја октобра моћи да раде нешто већим капацитетом и остварити план на руди и бакру у њој.
Кривељски рудари држе корак са планом откопа руде и бакра у њојЗа десети овогодишњи месец је планирано и уклањање 1,44 милиона тона јаловине, што са поменутом количином руде чини 2,292 милиона тона укупних ископина – додаје Делић. – До 25. октобра откопали смо 764.400 тона, што је око 70 одсто плана. И октобра смо настојали да сва јаловина иде на транспортни систем због мање потрошње горива и осталих норматива, а када је систем морао да стане због сервисирања, опет је вожена на краће релације ради посипања путева пред зиму и подизање заштитних берми. Једини дужи застој на копу био је на транспортном систему током којег смо заменили 200 метара већ истрошене траке (видела се сајла), санирали чланкасти додавач и сипке, а чишћена је и траса поред траке.

БЗНР – од обуке до провера
Безбедност и здравље на раду је стална брига на копу, али се октобра још више радило на том плану. Сви запослени на радним местима са повећаним ризиком послати су на систематске прегледе, сталне су контроле на алкохол, психоактивне супстанце и ношење личних заштитних средстава. Посебна пажња – едукација, тестирање, обнова знања из БЗНР – усмерена је на раднике који су у непосредном додиру са ротирајућим деловима транспортног система, рудног дробљења, стругова, пумпних станица… Радници су добили нове једноделне комбинезоне, много повољније и практичније за рад поред ротирајућих делова од јакни на копчање са бројним џеповима.
Безбедност је, за сада, на солидном нивоу – каже Милан Делић. – На копу ове године није било ниједне теже повреде, а било би добро да тако остане и у долазећем пероду киша и снега, када су могућности за тако нешто израженије него лети. Али, на машинама су махом млади људи већ навикли да раде, није им то прва зима као 2010. или 2011. када се готово трећина наших радника у таквим условима “калила” на новим и скупим машинама.
Структура деветомесечног биланса кривељског копа слична је октобарском, само је реч о девет пута већим бројкама, па је од јануара до почетка октобра, од планираних 7,54 милиона тона руде, дато 7,27 милиона, што је око 97 процената плана. Њиме је предвиђен просечан садржај 0,256 одсто, а остварен 0,274 процента, па је тако, уместо 18.741 тоне бакра у руди, дато 19.061 тона или проценат преко плана. За девет месеци дато је изнад 60 одсто планираних количина јаловине.
На копу су и октобра радили са три хидраулична багера и једним сајлашем јер ремонт четвртог хидрауличног (ОК-багера) касни због израде неких делова код домаћих фирми. Управник се нада да ће почетком новембра окончати тај ремонт и укључењем петог багера повећати и капацитет и флексибилност рада. Упркос чињеници да у раскривању, из више разлога, нису продуктивни колико су планирали, на кривељском копу, према уверавањима управника Делића, има довољно “отворене” руде за наредне месеце и како зима увелико куца на врата интензивно припремају путеве и електромрежу. Претходних десетак дана допремљено је око 200 тона индустријске соли за посипање путева, нешто је остало од прошле године, солана се ремонтује, тако да су већ спремни за снег. Према Делићевим речима у актуелном захвату раскривено је довољно руде тако да се не доводи у питање годишњи план откопа око 10,6 милиона тона руде добре флотабилности и очекиваног садржаја бакра. Домети на јаловини за трећину су мањи од планираних, али се последњих месеци, уз исте учинке, постижу уштеде од 30-ак процената на гориву јер је готово сва јаловина превожена транспортним системом у стари борски коп. Подбачај, за сада, не угрожава откоп руде, али су у “Кривељу” свесни да наредне године морају интензивније да раскривају уколико желе безбрижнији рад на руди и сигурнију “бакарну реку”. Обнова постојеће механизације и набавка неких нових машина свакако би доста помогла.
Још повезаних текстова
В Љубиша Алексић
Више текстова Рударство

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Погледајте и

„Зиђин“ постао већински власник и „Невсуна“

За више од 1,66 милијарди канадских долара кинеска компанија преузела је (28. децембра) 89…